چاپ کتاب دیجیتال و باید و نبایدهای آن

24 فروردین 1402 زمان مطالعه: 7 دقیقه

در دنیای امروزه با گسترش رسانه‌ی دیجیتال و تغییر در سازوکارهای نشر و هم چنین تولید بیشتر عناوین مختلف کتاب یه واسطه نویسندگان و مترجمین، احتیاج به تولید و چاپ کتاب دیجیتال در تیراژه محدود به نیازی بنیادین و اساسی برای ناشرین تبدیل شده است. در هفت پیکسل شرایطی را محیا شده تا خدمات چاپ دیجیتال کتاب ها در تیراژ محدود را با کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسب در اختیار شما قرار دهیم.

چاپ دیجیتال کتاب

انواع مختلف چاپ کتاب به شرح زیر است:

۱) چاپ کتاب با صحافی چسب گرم و همچنین جلد گلاسه

۲) چاپ کتاب با صحافی چسب گرم، جلد گلاسه برگردان

۳) چاپ کتاب با صحافی چسب گرم و جلد سخت

۴) چاپ کتاب با صحافی دوخت و جلد سخت

چاپ کتاب به دو شیوه متفاوت چاپ کتاب افست، و چاپ کتاب دیجیتال قابل  انجام است. چاپ افست کتاب زمان زیادی طلب می کند و برای چاپ در تیراژه وسیع به کار گرفته می شود. این چاپ در تعداد بسیار بالا کاملا مقرون به صرفه و ارزان به حساب می آید. چاپ دیجیتال یا همان چاپ فوری کتاب بهترین شیوه ی ممکن برای چاپ با تیراژ پایین می باشد. برای شروع به انتشار گذاشتن کتاب، برای چاپ در تیراژ پایین یا برای هدیه به دوستانتان، برای اهدا به کتابخانه یا هر مورد دیگری که لازم به چاپ کتاب در تیراژ پایین داشتید چاپ دیجیتال کتاب بهترین گزینه برای چاپ کتاب می باشد. چاپ ارزان کتاب در تیراژ پایین با بهترین کیفیت و سرعت فوق العاده ای بالا. متن مورد نظر خودتان را برای ما ارسال کنید و در ظرف فقط یک روز قادر هستید کتاب خودتان را چاپ کرده و تحویل هم بگیرید.

چاپ دیجیتال؛ روشی سریع

یکی از پر رایج‌ترین کاربردهای چاپ دیجیتال برای افرادی می باشد که قصد انتشار شخصی یک مقاله یا رساله یا یک پایان‌نامه در قالب کتاب را دارند. تفاوت چاپ دیجیتال با انواع دیگر چاپ های کتاب، در عدم استفاده از پلیت‌های چاپ می باشد. به عبارتی شما در چاپ دیجیتال یک اثر را فقط یک یا نهایت چند بار به چاپ می‌رسانید؛ به جهت همین دلیل چاپ دیجیتال در تیراژهای کم به‌صرفه‌ و کاربردی‌تر است.

زمانی که قصد می‌کنید کتاب‌های خودتان را در تیراژه پایین و سرعت بسیار بالا به چاپ برسانید، چاپ دیجیتال کتاب حتما گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود، چون با استفاده از این روش قادر هستید به سرعت کتاب خودتان را به چاپ برسانید و از کیفیت کتاب‌ها مطمئن بشوید. در بعضی چاپخانه ها برای چاپ کتاب‌هایی که تیراژ کمتر از پانصد عدد دارند مانند چاپ کتاب از پایان نامه، از چاپ دیجیتال استفاده می‌کنند.

از طرفی اگر تازه کار می باشید و با سلیقه مخاطب خود آشنایی ندارید، می‌شود با استفاده از چاپ دیجیتال، کتاب خود را در تیراژه محدود وارد بازار بکنید و سپس بعد از ایجاد تغییرات لازم با سلیقه مخاطب خود کتاب را در تیراژ بالا چاپ کنید. چاپ دیجیتال کتاب در تیراژ بیشتر از پانصد عدد از نظر اقتصادی به صرفه نیست و در این موارد بهتر است به چاپ افست مراجعه کنید.

هزینه چاپ کتاب دیجیتال

در کل هزینه های چاپ کتاب به روش دیجیتال بیشتر از سایر نوع ها و روش‌های چاپ کتاب مانند چاپ افست می باشد. در تیراژهای پایین تراز ۵۰۰ با حذف مراحلی مانند زینک که هزینه‌های زیادی در سایر روش‌ها  به وجود می آورد و با چاپ مستقیم از کامپیوتر بر روی کاغذ می‌توانید تا حد بخصوصی هزینه‌ها را کاهش دهید. به همین دلیل در تیراژ پایین تر از ۵۰۰ می‌توانید چاپ دیجیتال را مقرون به صرفه بدانید. اما زمانی هزینه های چاپ کتاب به روش دیجیتال را با چاپ افست مخصوصاً در تیراژهای بالا بخواهیم مقایسه کنیم، کفه ترازو به شدت به سمت چاپ افست سنگینی خواهد کرد. به همین دلیل هم اکثر کتاب‌های موجود در بازار که تیراژ ۱۰۰۰ به بالاتر دارند فقط با چاپ افست روانه بازار می شوند. شما می‌توانید در صفحه هزینه چاپ کتاب اطلاعات بیشتری درباره هزینه ی چاپ کتاب به روش‌های مختلف به دست بیاورید.

مزیت های چاپ دیجیتال

با وجود اینکه هزینه ی چاپ دیجیتال بالا است، چرا مؤلفان باز هم از این روش برای چاپ کتاب‌های خود استفاده می کنند؟ پاسخ این سؤال سرعت بالای چاپ دیجیتال می باشد. شما قادر هستید به راحتی ظرف مدت کم تر از پنج ساعت یک کتاب سیصد و پنجاه صفحه‌ای را تا صد جلد به چاپ رسانید. موضوعی که در مقایسه با چاپ افست بسیار سریع‌تر می باشد. تعداد مراحل در چاپ دیجیتال بسیار پایین تر است. در اینجا خبری از فیلم‌ها یا زینک ها نیست و دستگاه با خواندن فایل به صورت اتوماتیک پروسه چاپ را به آغاز خواهد رسانید.

بصورت کلی از مزایای چاپ دیجیتال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱)امکان تغییر متن مورد نظر

۲)چاپ صفحات رنگی و سیاه و سفید به طور همزمان

۳)تغییر متن و هر نوع ادیتی

۴)عدم نیاز به انبارداری برای فیلم‌ها یا زینک‌ها

۵)سرعت بسیار بالا

چاپ دیجیتال برای چه افرادی مناسب است؟

بسیاری از ناشران برای اینکه نیازهای خود را به صورت هفتگی برطرف کنند و به صورت تدریجی کتاب‌های خود را وارد بازار کنند از روش چاپ دیجیتال استفاده می‌کنند و کتاب‌ها را هفتگی به چاپخانه سفارش می‌دهند و آنها هم سفارش می گیرند. از طرفی اگر قصد تبدیل پایان نامه به کتاب را داشتید، چاپ دیجیتال می‌تواند یک گزینه سریع و خوب برای شما بوده باشد. چون‌که معمولاً این کتاب‌ها در حدود پانصد جلد چاپ می‌شوند. برای نویسندگان نو قلم و جوان یا ناشرانی که نیاز به بررسی میزان موفقیت یک کتاب دارند تا بعداً سرمایه گذاری بیشتری روی آن انجام بدهند هم چاپ دیجیتال گزینه مناسبی برایشان می باشد.

گفتنی است اگر قصد کسب درآمد از فروش یک کتاب در تیراژ بالا را داشتید یا به فکر چاپ سایر محصولات چاپی در تیراژ بالا، از جمله چاپ دفترچه یادداشت می باشید استفاده از چاپ دیجیتال به هیچ وجه منطقی نمی باشد و بایستی به چاپ افست مراجعه نمایید.

چاپ کتاب دیجیتال هزینه ی اولیه “هزینه‌ برای آماده سازی چاپ افست” نخواهد داشت و دارای سرعت بسیاری هم است. برای همین دلیل در تیراژ پایین مناسب تر هست. به پیشنهاد من در سایر موارد اگر قصد چاپ کتاب با تیراژ بالا را داشتید حتما  از چاپ افست که کیفیت بهتری دارد استفاده نمایید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *