چاپ دیجیتال و آموزش صفر تا صد

7 خرداد 1402 زمان مطالعه: 9 دقیقه

چاپ دیجیتال و آموزش آن، موضوع این مقاله است. چاپ‌دیجیتال نوعی چاپ است که برای خدمات فوری و تعداد کم‌تر از 1000 نسخه انجام می‌شود. در حال حاضر، دو نوع چاپ دیجیتال جوهر افشان و چاپ‌دیجیتال لیزری وجود دارد. اگر کاری با تعداد 1000 یا کمتر دارید ، بهتر است از چاپ‌دیجیتال به جای چاپ افست استفاده کنید. با این حال، چاپ افست در تعداد بالا مقرون به صرفه تر است. از جمله خدماتی که با چاپ‌دیجیتال قابل انجام هستند، می‌توان به چاپ کاتالوگ، انواع بروشورها، استندها، تراکت‌ها، کارت ویزیت و دیگر خدمات چاپی اشاره کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال، می‌توانید به لینک مقاله مربوطه مراجعه کنید.

چاپ دیجیتال و آموزش کامل آن

روش چاپ دیجیتال به صورت مستقیم است؛ به این معنی که فایل طرح شما بدون نیاز به تنظیم دوباره دستگاه، به صورت مستقیم به دستگاه چاپ فرستاده شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاپ می‌شود.

مزایای چاپ دیجیتال

به علاوه، از مزایای چاپ‌دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت چاپ در تعداد پایین حتی در تعداد 1 نسخه.
  • هزینه نصب در کمترین زمان ممکن.
  • قابلیت چاپ با کیفیت بالا و با هر تعداد، با هزینه پایین‌تر.
  • قابلیت تغییر داده‌های متغیر (اعمال تغییرات در نام، آدرس و یا حتی خطاهای املایی به سادگی).
  • در فرایند چاپ دیجیتال، می‌توانید در هر زمانی که بخواهید، تغییراتی در فایل چاپی خود اعمال کنید و بدون هیچ هزینه‌ای، در کوتاه‌ترین زمان این تغییرات را شروع کنید. اگر در هنگام چاپ به خطای املایی یا هر نوع خطای دیگر برخورد کنید، می‌توانید کار را متوقف کنید و فایل را بعد از اصلاح به دستگاه چاپ بفرستید.

چاپ دیجیتال جایگزین چاپ افست

شاید این سوال برای شما پیش آمده است که چرا چاپ دیجیتال جایگزین چاپ افست شده است؟

روش چاپ افست، فنی است که در آن، تصویر جوهری شده از یک صفحه به پلیت لاستیکی منتقل می‌شود و سپس به سطح چاپ منتقل می‌شود. در این روش، باید قبل از شروع به چاپ، رینگ‌ها را با رنگ دلخواه پر کرد و پس از آن، باید برای طرح بعدی، رنگ جدیدی را به رینگ‌ها اضافه کنید. این روش بسیار دقیق است و درصد خطا در آن، بسیار کم است.

چاپ افست جایگاه خودش را دارد

چاپ افست، در صنعت چاپ، جایگاه خود را حفظ کرده است و بسیاری از چاپخانه‌ها از این روش استفاده می‌کنند. با این حال، اگر شما قصد راه‌اندازی یک چاپخانه را دارید، حتما باید در نظر داشته باشید که مشتری ممکن است به تیراژ کمتری نیاز داشته باشد و در صورت عدم داشتن دستگاه چاپ‌دیجیتال، مشتری خود را از دست خواهید داد.

یکی از مزایای احتمالی چاپ دیجیتال، هزینه بیشتری در هر صفحه نسبت به روش سنتی چاپ افست دارد. با این حال، با اجتناب از هزینه‌های فنی برای ساخت صفحات، این هزینه‌ها جبران می‌شود. همچنین، با وجود دیجیتالی بودن چاپ، ممکن است برخی از جزئیات تصویر در فرایندهای چاپ، از بین بروند.

با این حال، ویژگی‌های مثبت چاپ‌دیجیتال، بسیار بیشتر از ویژگی‌های منفی آن هستند و همچنان با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، تفاوت بین آنالوگ و دیجیتال، کاهش می‌یابد.

افزایش توان مالی ماشین‌های دیجیتال و نیروی کار، به این معنی است که چاپ‌دیجیتال، توانایی چاپ برای کارهای بزرگتر را دارا می‌باشد. با پیشرفتی که در تکنولوژی چاپ داریم، می‌توانیم برای پیشرفت چاپ، امیدوار باشیم.

تکنولوژی چاپ دیجیتال

به تخمین ما 20 سال پیش، اولین چاپگر رنگی دیجیتال با قابلیت ارائه خدمات به مشتریان در بازار چاپ تبلیغات ایران معرفی شد. در محافل حرفه ای و آکادمیک مرتبط با صنعت چاپ، می توان به برخی سوالات مرتبط با این موضوع پاسخ داد.

طبق ادعای اپسون، بسته بندی، مد و آینده چاپ، در مورد سفارشی سازی است و مشتریان انتظار دارند تمام جزئیات به دقت و بر اساس میل و خواسته آنها باشد. از جمله، رنگ‌ها و نوع چاپی که برای پوشیدن انتخاب می‌کنند و همچنین شکل و سایز مناسب برای محصولاتشان. در این مواقع، دستگاه‌های چاپ غیرانعطاف نمی توانند به این نیازهای شما پاسخ دهند و همین امر به اهمیت و برتری چاپ‌دیجیتال دوباره اشاره می کند.

چاپ دیجیتال بسیار انعطاف پذیر است و شما می‌توانید آن را به دقت و بر اساس نیازهای مشتریان و خودتان تنظیم کنید. در کوتاهترین زمان و با بهترین کیفیت ممکن، تمام جزئیات را به دلخواه چاپ کرد.

راههای مختلف چاپی

1- چاپ دیجیتال

نخستین روش چاپی که به شما معرفی می‌شود، چاپ‌دیجیتال است. این روش به دلیل خروجی عالی و سرعت بالا، در بازار امروزی بسیار محبوب است. در این نوع چاپ، نیازی به تهیه صفحات و یا جلد نیست و می‌توانید به راحتی به تمام نیازهای مشتری در کمترین زمان پاسخ دهید. همچنین، در چاپ دیجیتال مواد زائد شیمیایی و کاغذ کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا جوهر و تونر توسط کاغذ جذب نمی‌شود و فقط در سطح باقی می‌ماند.

2- چاپ افست (لیتوگرافی)

این نوع چاپ به تعداد و تیراژ بالا بسیار مقرون به صرفه است، اما برای تعداد کمتر از 1000 عدد به شدت توصیه نمی‌شود. در این روش، صفحاتی وجود دارند که به آنها رنگ می‌دهید و هنگام تغییر طرح یا رنگ باید صفحات را خالی کنید.

3- فلکسوگرافی

این نوع چاپ، چاپ کیسه‌های پلاستیکی و مواد غذایی را تولید می‌کند و برای چاپ روی پایه‌های مختلفی بسیار سریع و قابل تنظیم است.

4- چاپ سیلک‌اسکرین

این نوع چاپ در صنایعی استفاده می‌شود که بر روی وسایل مانند لیوان، لباس، پازل و تابلوهای تبلیغاتی چاپ می‌شوند و می‌تواند از مواد مختلفی (مانند فلز، پارچه، کاغذ، شیشه، پلاستیک و …) استفاده کند.

5- چاپ گراور

چاپ گراور، همانند چاپ افست، یکی از بهترین گزینه های چاپ مواد با کیفیت و تیراژ بالا مانند کاتالوگ ها، بروشورها، مجلات و سایر انتشارات بلندمدت است. در این روش که از تماس مستقیم کاغذ و صفحه مسی اچ دار استفاده می کند، کیفیت حرف اول را حفظ می کند. همچنین، نسبت به دیگر روش های چاپی، بسیار گران قیمت است.

6- چاپ لمینیت

در چاپ دیجیتال از لمینیت هم می‌توان استفاده کرد. دستگاه‌های لمینیت در چاپ‌دیجیتال را به سه دسته لمینیتور کیسه‌ای، لمینیتور رول حرارتی و لمینیتور رول سرد تقسیم می‌کنند.

  • لمینیتور کیسه‌ای، از دو قطعه فیلم پلاستیکی استفاده می‌کند و لبه‌های این دو فیلم را به هم می‌چسباند، تا کتابچه یا کیسه‌ای شود.
  • لمینیتور رول حرارتی از یکی دو رول بزرگ فیلم استفاده می‌کند و از حرارت برای فعال کردن چسب استفاده می‌کند.
  • لمینیتور رول سرد، دارای فیلم با سطح چسبناکی است که در تماس با سطح کار به آن می‌چسبد و فوراً جوش می‌خورد.
در چاپ دیجیتال چه رنگ مدلی استفاده می‌شود؟

در ادامه به چند پرسش متداول در زمینه چاپ دیجیتال می‌پردازیم

در چاپ دیجیتال چه رنگ مدلی استفاده می‌شود؟

تفاوت بین مدل رنگی RGB و CMYK این است که CMYK برای چاپ استفاده شده و RGB برای رنگ‌های مانیتور مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ‌های RGB و کاربرد آن‌ها در طراحی، می‌توانید بر روی لینک کلمات کلیک کنید.

چه تفاوت‌هایی بین روش‌های سنتی چاپی دیجیتال و افست وجود دارد؟

تفاوت در اندازه ورقه‌های چاپ و قابلیت تفسیر و کنترل رنگ است. اندازه ورق‌های چاپ دیجیتال به نسبت چاپگر کمتر است و معمولاً بین ۱۹ تا ۲۷ اینچ است. اما اندازه ورق‌های چاپ افست بین ۲۹ تا ۴۰ اینچ است. همچنین رنگ‌های ارائه شده در چاپ سنتی، از تطابق بهتری برخوردار و گستردگی رنگ‌ها در آن مطلوب تر ارزیابی می‌شود. به علاوه، هزینه چاپ دیجیتال به نسبت چاپ افست مناسب‌تر است اما هزینه چاپ افست برای تعداد‌های بیشتر به صرفه‌تر است.

هزینه‌های چاپ دیجیتال نسبت به روش‌های چاپی دیگر چگونه است؟

قیمت گذاری نهایی در چاپ دیجیتال به صورت ورقهای برگی انجام شده و برای هر تعداد چاپ شده هزینه‌ای دریافت می‌شود. اما در چاپ‌های دیگر مانند چاپ افست، برای تعداد چاپی ۱۰۰ عدد به بالا، قیمت‌گذاری انجام می‌شود.

چاپ دیجیتال بر روی چه نوع اقلامی صورت می‌گیرد؟

چاپ دیجیتال معمولاً بر روی کارت ویزیت، باکس، تراکت، بروشور، کاتالوگ و… انجام می‌شود و مزایایی مانند امکان چاپ بسیار سریع و امکان تغییر مواد هستند.

چه کاربردهایی برای چاپ دیجیتال وجود دارد؟

چاپ دیجیتال با توجه به تکنولوژی پیشرفته‌اش مزایای زیادی دارد که بعضی از آن‌ها شامل کیفیت بالا، سرعت کمتر و قابلیت چاپ در سه بعد هستند. همچنین محیط زیستِ‌بازُدوست است و نیاز به تکنسین‌هایی دارد که در علوم کامپیوتر مسلط باشند.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *