رنگ و تئوری رنگ در طراحی

18 فروردین 1403 زمان مطالعه: 9 دقیقه

رنگ نقش مهمی در طراحی و حتی زندگی روزمره دارد. می‌تواند چشم شما را به یک تصویر جلب کند. گاهی اوقات می‌تواند باعث واکنش عاطفی شود. حتی می‌تواند بدون استفاده از کلمات، مطلب مهمی را به اشتراک بگذارد.

چگونه بفهمیم کدام رنگ‌ها در کنار هم خوب به نظر می‌رسند و کدام یک نه؟ پاسخ ساده است: تئوری رنگ.

رنگ و تئوری رنگ در طراحی

هنرمندان و طراحان قرن‌ها در مورد تئوری رنگ مطالعه می‌کنند. برای داشتن طراحی خلاقانه باید این تئوری را به خوبی آموخت و به کار گرفت.

هر کسی می‌تواند درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کند. دانستن دانش تئوری رنگ به شما کمک می‌کند در بسیاری از موقعیت‌های مختلف احساس اعتماد به نفس داشته باشید، چه انتخاب رنگ برای یک طرح یا کنار هم قرار دادن لباس عالی. با کمی بینش، رنگ را به روشی کاملا جدید نگاه خواهید کرد.

اصول رنگ

بیایید با یادآوری اصول اولیه شروع کنیم. چیزی در مورد رنگ‌های اصلی و ثانویه می‌دانید؟ رنگ‌های اصلی زرد و آبی و قرمز هستند.

رنگ های اصلی و رنگ های ثانویه

رنگ‌های ثانویه از ترکیب دو رنگ اصلی ایجاد می‌شوند. قرمز و زرد نارنجی را می‌سازند. زرد و آبی سبز می‌شوند. و آبی و قرمز بنفش را می سازند.

رنگ های میانه و رنگ های ترکیبی

اگر این رنگ‌ها را مجددا با هم ترکیب کنیم، رنگ‌های میانی بیشتری مانند قرمز-نارنجی و زرد-سبز به دست می‌آوریم. همه آنها با هم چرخ رنگ را تشکیل می‌دهند. (احتمالاً می‌توانید حدس بزنیدکه نام آن از کجا گرفته شده است.)

دایره رنگ

نگاه دقیق‌تر به رنگ‌ها

اکنون که در مورد چرخه رنگ می‌دانید، بیایید با hue (فام رنگ)، saturation )اشباع( و value (ارزش) دانشمان تئوری رنگ‌مان را کمی توسعه دهیم. اینها اصطلاحاتی هستند که ممکن است در زندگی روزمره با آنها مواجه نشوید، اما دانستن این‌ها کلید درک رنگ‌های ظریف‌تر هستند – مانند تمام آن چیزهای کوچک رنگی در فروشگاه لوازم خانگی.

فام رنگ hue

فام رنگ (hue) چیست

فام رنگ ساده‌ترین اصطلاح تئوری رنگ است. عنوان «فام» تنها یک کلمه جایگزین دیگر برای رنگ است. یعنی فام، همان رنگ است یا به عبارتی hue همان color است. فقط این کلمات کمی تخصصی‌تر است که بین طراحان استفاده می‌شود. در مثال زیر، بسته به تفسیر خود، ممکن است رنگ را صورتی مرجانی یا قرمز روشن توصیف کنید.

فام رنگ

اشباع یا saturation در تئوری رنگ

اشباع به شدت اشاره دارد – به عبارت دیگر، اینکه رنگ ظریف‌تر به نظر برسد یا زنده‌تر. به عنوان مثال تفاوت قرمز قرمز کمرنگ با قرمز پررنگ، در مقدار اشباع شدگی آن‌ها با رنگ‌دانه‌های قرمز است. رنگ‌های بسیار اشباع روشن‌تر یا غنی‌تر هستند. رنگ‌های غیراشباع رنگدانه کمتری دارند و در نتیجه اُمف کمتری دارند.

اشباع رنگ

ارزش یا value در تئوری رنگ

منظور از ارزش، تیره یا روشن بودن رنگ است، از سیاه تا سفید. همانطور که در زیر می‌بینید، این رنگ به ما سایه‌های مختلفی می‌دهد، از قهوه‌ای مایل به قرمز تیره تا صورتی پاستلی روشن.

ارزش یا value رنگ

ساخت طرح‌های رنگی حرفه‌ای

حالا دانستن این موارد، چگونه به ما کمک می‌کند که ترکیب رنگ حرفه‌ای ایجاد کنیم؟ چگونه همه اینها را کنار هم بگذاریم تا طرح‌های رنگی با ظاهری حرفه ای ایجاد کنیم؟

در واقع فرمول‌های آزمایش شده و واقعی بر اساس چیزی به نام هماهنگی رنگ وجود دارد که می تواند کمک کند.

پالت رنگ

هارمونی رنگ از چرخه رنگ برای نشان دادن ترکیبات رنگی آزمایش شده با زمان استفاده می کند. در زیر برخی از رایج ترین انواع هارمونی را بررسی می کنیم.

تک رنگ

ساده‌ترین فرمول برای هماهنگی، تک رنگ است زیرا فقط از یک رنگ یا hue استفاده می‌کند. برای ایجاد یک طرح تک رنگ، یک نقطه روی چرخ رنگ انتخاب کنید، سپس از دانش خود در مورد اشباع و ارزش برای ایجاد تغییرات استفاده کنید.

یعنی با کم و زیادکردن مقدار saturation و value می‌توانید یک پالت تک رنگ برای طراحی خود ایجاد کنید.

پالت تک رنگ

نکته مثبت در مورد طرح‌های رنگی hue این است که مطابقت آنها تضمین شده است. رنگ‌ها کاملاً به هم می‌خورند زیرا همه از یک خانواده هستند.

مفهوم مشابه در تئوری رنگ

یک طرح رنگ مشابه از رنگ‌هایی استفاده می‌کند که روی چرخ در کنار یکدیگر قرار دارند، مانند قرمز و نارنجی یا آبی و سبز.

پالت رنگی با رنگ های مشابه

از بازی با پالت و ایجاد تفسیر منحصر به فرد خود نترسید. این دقیقا همان چیزی است که هماهنگی رنگ را ایجاد می‌کند. فرمول‌ها صرفاً نقطه شروعی برای کمک به راهنمایی و الهام بخشیدن به شما هستند.

مکمل در تئوری رنگ

رنگ‌های مکمل روی چرخ، مقابل یکدیگر قرار دارند. به عنوان مثال، آبی و نارنجی یا قرمز و سبز کلاسیک.

ساخت پالت رنگی با رنگ های مکمل

برای جلوگیری از طرح‌های رنگی مکمل که بیش از حد ساده هستند، با معرفی رنگ‌های روشن‌تر، تیره‌تر یا غیراشباع‌تر، می‌توانید مقداری تنوع اضافه کنید.

تقسیم مکمل در تئوری رنگ

یک طرح رنگی تقسیم‌بندی مکمل از رنگ‌های دو طرف مکمل استفاده می‌کند.

ساخت پالت رنگی با تقسیم مکمل

در این روش بعد از انتخاب یک رنگ، به جای انتخاب رنگ مکمل، از دو رنگ کناری مکمل استفاده کنید. این کار به شما همان سطح کنتراست یک طرح رنگ مکمل را می‌دهد، اما رنگ‌های بیشتری برای کار با آنها (و نتایج بالقوه جالب‌تر) را به شما می‌دهد.

انتخاب سه گانه

یک طرح رنگ سه گانه از سه رنگ استفاده می‌کند که به طور مساوی از هم فاصله دارند و یک مثلث کامل را روی چرخ تشکیل می‌دهند.

ساخت پالت رنگی با روش انتخاب سه گانه

این ترکیب‌ها بسیار چشمگیر هستند – به‌ویژه زمانی که شامل رنگ‌های اصلی یا ثانویه می‌شوند. بنابراین هنگام استفاده از آنها در کار خود دقت زیادی کنید.

انتخاب رنگ چهارگانه یا تترادیک

طرح‌های رنگی چهارتایی یک مستطیل روی چرخ تشکیل می‌دهند که نه از یک، بلکه از دو جفت رنگ مکمل استفاده می‌کنند. به کمک این فرمول یکی از رنگ‌ّا را به عنوان رنگ غالب انتخاب کنید و از بقیه رنگ‌ها به عنوان یک لهجه استفاده کنید، این فرمول بهترین یکی از بهترین روش‌هاست.

ساخت پالت رنگی انتخاب چهارگانه

اشتباهات رایج در انتخاب رنگ

در مورد رنگ، چند باید و نباید کلاسیک وجود دارد. آیا تا به حال رنگ‌هایی را دیده‌اید که وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند به‌نظر می‌آید لرزش دارند؟

اشتباه رایج در انتخاب پالت رنگی

راه حل این است که تنالیته آن را کاهش دهید. یک راه ساده برای انجام آن وجود دارد. با یک رنگ شروع کنید و سعی کنید روشنایی، تاریکی یا اشباع آن را تنظیم کنید. گاهی اوقات ایجاد کمی کنتراست تمام نیاز پالت رنگ شما را رفع می‌کند.

انتخاب رنگ

خوانایی یک عامل مهم در هر طراحی است. رنگ های شما باید قابل خواندن باشد ، به خصوص هنگام کار با متن.

گاهی اوقات این بدان معنی است که از رنگ استفاده نکنید – حداقل نه در تمام جزئیات.

رنگ‌های خنثی مانند سیاه، سفید و خاکستری می‌توانند به شما در ایجاد تعادل در طراحی کمک کنند، بنابراین وقتی از رنگ استفاده می‌کنید، واقعاً  جلوه می‌کند.

انتخاب رنگ‌های مناسب

هر رنگی حامل پیامی است. مهم است که برای پروژه خود یک لحن یا لهجه را در نظر بگیرید و پالت رنگی را انتخاب کنید که مناسب باشد.

به عنوان مثال، رنگ‌های روشن حالتی سرگرم‌کننده یا مدرن دارند.

رنگ‌های غیراشباع اغلب جدی‌تر یا تجاری‌تر به نظر می‌رسند.

گاهی اوقات فقط به زمینه بستگی دارد. با تمرین و خلاقیت، هیچ محدودیتی برای کارهایی که می توانید انجام دهید وجود ندارد.

یافتن الهام

می‌توانید ایده‌هایی برای طرح‌های رنگی در انواع مکان‌های جالب پیدا کنید، از تبلیغات و برندینگ گرفته تا آثار هنری معروف.

انتخاب پالت رنگی

حتی می‌توانید از یک منبع وب برای مرور پالت‌های رنگی یا ایجاد پالت‌های خود استفاده کنید.

طراحان با تجربه اغلب از دنیای اطراف خود الهام می گیرند. هیچ اشکالی ندارد که چیزی را که دوست دارید پیدا کنید و آن را متعلق به خودتان کنید.

همه را کنار هم بگذارید

به هر کجا که نگاه کنید، رنگ، رنگ و رنگ بیشتری وجود دارد. استفاده از آن در کارتان ترسناک می‌شود، پس لزومی ندارد از آن‌ها استفاده کنید. فقط به تست و آزمایش ادامه دهید و آنچه را در مورد تئوری رنگ آموخته‌اید به خاطر بسپارید. به زودی، انتخاب رنگ‌های زیبا مانند طبیعت دوم به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *