برند بوک چیست و چطور طراحی می‌شود؟

31 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 9 دقیقه

اگر شما هم تازه کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اید، ممکن است نام برند بوک یا کتابچه برند را شنیده باشید. در این مقاله، مشخصات برند بوک را بررسی می‌کنیم و اینکه آیا شما نیاز به یک کتابچه برند دارید یا خیر.

در واقع، برند بوک یک سند شرکتی رسمی و اصولی است که هویت و استاراتژی برند را تعریف می‌کند. به عبارت دیگر، این سند باید شامل مشخصات لوگو، تایپوگرافی، رنگ‌ها، تصاویر، جزئیات طراحی و فضاهای خالی و … باشد. با این کتابچه، همه کسانی که درگیر طراحی و برندینگ شما هستند ، اطلاعات کافی را برای توسعه یک هویت شناسی سازمانی قابل اعتماد در اختیار دارند.

برند بوک چیست و شامل چه مواردی است؟

برند بوک الهام گرفته از رشته‌های DNA است. همانطور که رشته‌های DNA بیانگر هویت ژنتیکی فرد هستند، برند بوک نیز برای یک برند، هویتی قابل شناسایی و تمایزپذیر را نشان می‌دهد.

این سند برای هر گونه کسب و کار و در هر صنعتی که فعالیت دارید، بسیار ضروری و حیاتی است زیرا هویت برند، نشان‌دهنده اعتبار و اعتماد به نفس شما در بازار است. به علاوه، هر طراحی برای برند شما به طور چشمگیری بهتر عمل می‌کند و تعاملات با مشتریانتان را بهبود می‌بخشد.

بنابراین، اگر هنوز کتابچه برندی برای کسب و کارتان ندارید، باید این کار را در اولین فرصت انجام دهید. با استفاده از یک برند بوک کامل و مشترک، شما می‌توانید باعث شناسایی و تمایز محصولات و خدمات خود در بازار شوید.

چرا برندها برای هویت برند، به یک برند بوک نیاز دارند؟

تطابق و هماهنگی در طراحی برند

هر برند، بدون وابسته به اندازه و سابقه، برای شناسایی و تمایز در بازار، نیازمند یک برند بوک است. به عنوان مشتری یا طراحان، هر فرد یک تجربه متفاوت از برند می‌یابد، مگر اینکه برند برای همه درست و هماهنگ باشد. برند بوک، با ایجاد تطابق در طراحی اجزای مختلف، از جمله لوگو، تایپوگرافی، تصاویر و سایر جزئیات، همه را به یکپارچگی برسانده و یک هویت قابل شناسایی برای برند ایجاد می‌کند.

زبان و لحن یکدست برند

المان دیگری که در برند بوک خطیر است، زبان و لحن برند است. این المان، علاوه بر طراحی گرافیکی، داستان و شعار برند را هم در خود دارد. برند بوک، به تیم بازاریابی کمک می کند تا با استفاده از المان های مناسب، فراتر از تبلیغات و بازاریابی، با مشتریان خود ارتباط ایجاد کرده و به کاری که انجام می دهند، معنا ببخشند.

شناخت مشتری از برند

برند بوک، علاوه بر تضمین هماهنگی در قالب طراحی و لحن، به مشتری کمک می‌کند تا به سرعت برند را شناسایی کند و با آن ارتباط برقرار کند. در واقع، با داشتن المان‌های به‌درستی طراحی‌شده از قبیل لوگو، بسته‌بندی محصولات و سایر جزئیات برند، پیام برند به راحتی قابل استناد و یادآوری است.

المان‌های برند بوک

عناصر برند بوک را به دو دسته المان‌های طراحی و المان‌های ارتباطی می‌شود. المان‌های طراحی شامل لوگو، تایپوگرافی، رنگ‌ها، تصاویر و فضاهای خالی است.

المان‌های کاموا این دسته شامل داستان برند، شعار و سایر پیام‌های برند است. عناصر المان‌های ارتباطی شامل کتابچه کمک رسانی به تیم بازاریابی، دستورالعمل‌های کاری و برنامه‌‌های مشابه می‌شود. برند بوک، برای ایجاد هویت برند یکپارچه و قابل اعتماد، حتی در طرح‌های تبلیغاتی و جذابیت‌های برند، بسیار حیاتی است.

پالت رنگ

طراحی کتابچه برند با المان‌هایی شامل پالت رنگ و لوگو آغاز می‌شود. پالت رنگ شامل مجموعه‌ای از رنگ‌هایی است که در تمام جنبه‌های بصری مربوط به برند، از لوگو تا محتوای شبکه‌های اجتماعی، به‌کار می‌رود. برای انتخاب این رنگ‌ها، باید به سلیقه خود و مفهوم خاصی که هر رنگ به بیننده القا می‌کند، توجه کرد. همچنین باید کد رنگ‌های برند را در تمام سیستم‌های رنگی ذکر کنید و از سایت‌های تولیدکننده پالت مانند Coolors استفاده کنید.

لوگو

لوگوی برند، تصویر مینی‌مال از آن برند است که مهمترین المان برای شناسایی برند به شمار می‌رود. برای طراحی لوگو باید علاوه بر در نظر گرفتن ملاحظات خاص طراحی، ابعاد آن در جاهای مختلف و کد رنگ‌های آن را نیز مشخص کنید.

در کل، برای طراحی کتابچه برند باید به سلیقه خود و مفهوم خاص المان‌های بصری، از رنگ تا شکل هندسی، توجه کرد و به روانشناسی رنگ‌ها برای انتخاب رنگ‌های برند پایبند بود.

فونت

فونت یکی از مهم‌ترین عواملی است که در انتقال پیام برند شما نقش دارد. برای انتخاب فونت مناسب، باید به حال و هوای برند خود توجه کرده و در کتابچه برند، نوع فونت، اندازه و مکان استفاده از آن‌ را مشخص کنید.

آیکون‌ها

استفاده از آیکون‌ها، المان‌های گرافیکی وکتوری، که علاوه بر سادگی، بسیار در طراحی برند مؤثر هستند، نیز باید در برند بوک شما معرفی شود. این المان‌ها شامل آیکون‌های مرتبط با برند مانند لوگو و نماد برند است. در کتابچه برند باید ابعاد و محل استفاده این آیکون‌ها را هم مشخص کنید.

تصاویر

استفاده از تصاویر نیز جزء المان‌های بصری مهم برند بوک به شمار می‌رود که می‌تواند به شما در جذب مخاطبان کمک کند. در برند بوک باید نمونه‌هایی از تصاویر مرتبط با برند و همچنین تصاویری که متعلق به برند نیستند را مشخص کنید. مثلاً، در صنعت گردشگری، می‌توان به تصاویری از جاذبه‌های گردشگری اشاره کرد.

المان‌های ارتباطی برند بوک

داستان برند

هر برند دارای یک داستان و تاریخچه است که باید در کتابچه برند ذکر شود. با این کار، مخاطبان متوجه می‌شوند که برند مانند یک شخصیت زنده است. در بخش داستان برند، می‌توان به ایده اولیه شکل‌گیری برند، مسیر آن تا اینجا و شعار آن اشاره کرد.

ارزش‌های برند

در بخش ارزش‌های برند، به ارزش‌هایی که باید به مخاطب بدهید، بپردازید. این کار باعث می‌شود تا هر مخاطب حس اطمینان پیدا کند و اعضای تیم بدانند در راستای چه هدفی در برند فعالیت می‌کنند.

لحن برند

لحن برند نیز بسیار مهم است. باید لحنی را انتخاب کنید که برای برقراری ارتباط با مردم و ارتباط با مشتریان مناسب باشد. بسته به برندتان، ممکن است لحن خودمانی یا جدی را در نظر بگیرید. همچنین، باید همین لحن را در تمام قسمت‌های برند از جمله وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی و ارتباط با مشتریان استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر برند شما به صنعت غذایی مربوط است، لحن خودمانی بهترین انتخاب است و اگر کسب و کار شما یک کسب و کار B2B است، لحن رسمی‌تری را در نظر بگیرید.

برند بوک چیست چطور طراحی می شود

طراحی برند بوک در ۴ گام

برای طراحی راهنمای برند، از ۳ عنصر اساسی باید شروع کنید. سپس المان‌های لازم را در کتابچه برند قرار دهید. این ۳ گام عبارتند از:

۱. مشخص کردن ماموریت

ماموریت برند نخستین گام برای طراحی برند بوک است. به کارکنان و همکاران شما کمک می‌کند تا بفهمند آیا شخصیتشان با کسب وکار شما سازگاری دارد؟ به این پرسش‌ها پاسخ داده شود:

  • هدف برند شما چیست؟
  • چرا این برند را به‌وجود آورده‌اید؟
  • این برند قرار است چه چیزی را در دنیا عوض کند؟

۲. مشخص کردن چشم‌انداز

داشتن چشم‌انداز برند ضروی است؛ مانند قطب‌نمایی است که به شما نشان می‌دهد قرار است به کجا برسید. برای این کار، به این پرسش‌ها پاسخ داده شود:

  • می‌خواهید کسب و کارتان چقدر رشد کند و به چه اندازه‌ای برسد؟
  • آیا قرار است در آینده خدمات و محصولاتی را ارائه بدهید که در حال حاضر تولید نکرده‌اید؟
  • برند شما قرار است چه نشانه‌ای از خود به جا بگذارد؟

۳. طراحی پرسونای برند و پرسونای مخاطب

شما نیاز دارید که برای برندتان پرسونا طراحی کنید و پرسونای مخاطبان را به تدریج شکل بدهید. برای این کار، به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • شخصیت برند شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • مخاطب و مشتری ایده‌آل شما چگونه است؟

در طراحی کتابچه برند، به بخش المان‌های طراحی نیز توجه کنید. برای کتابچه برند شما این المان‌ها ذکر شده:

4. Layout مربوط به وبسایت

  • قالب و ساختار تبلیغات محیطی (سایز انواع بنر، بروشور و غیره)
  • قالب طراحی شبکه‌های اجتماعی
  • شیوه نگارش تبلیغات و رپورتاژ آگهی
  • ساختار بسته‌بندی محصولات
  • ملاحضات نگارشی خاص

برای داشتن راهنمای برند به‌روز، در نظر داشته باشید که باید آن را در بازه زمانی مشخصی مانند ۶ ماهه مجدداً بررسی کنید. یک نسخه از برند بوک را به تمام کارکنانتان، به‌خصوص تیم طراحی و بازاریابی، ارائه دهید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *