اصول طراحی پوستر و کاربردهای آن

6 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 7 دقیقه

طراحی پوستر یکی از ابزارهای تبلیغاتی است که در بسیاری موارد کاربرد اطلاع‌رسانی همگانی و عمومی دارد ولی توسط کسب و کارهای مختلف هم با اهداف تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد.  البته میزان تاثیرگذاری این ابزار بازاریابی به میزان رعایت اصول و قواعد طراحی پوستر ارتباط است. بنابراین اگر به طراحی پوستر یا استفاده از آن به عنوان یک روش تبلیغات موثر برای کسب و کارتان علاقه دارید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا توضیحات مفیدی در مورد کاربردهای طراحی پوستر، مزیت پوستر نسبت به سایر ابزارهای مشابه و اصول مهم در طراحی پوستر به شما ارائه دهیم.

اصول طراحی پوستر

کاربرد طراحی پوستر چیست؟

کاربرد طراحی پوستر مانند کاربرد سایر ابزارهای بازاریابی مشابه یعنی طراحی بروشور، کاتالوگ و غیره است و به عنوان ابزار تبلیغاتی برای انتقال مفهوم مورد نظر هر کسب و کار به مشتریان بالفعل یا بالقوه به کار می‌رود.

به عبارت دیگر در طراحی پوستر تصاویر گرافیکی و نوشته‌ها به گونه‌ای هنرمندانه و خلاقانه به کار می‌روند تا فرایند جذب مخاطب و اطلاع‌رسانی به او انجام شود. بنابراین پیش از طراحی پوستر یا اقدام برای سفارش طراحی آن به یک طراح حرفه‌ای باید هدف مورد تظر از این اقدام برای کسب و کار مشخص شود. به علاوه لازم است بررسی شود که مخاطبان هدف چه کسانی هستند و چه علایق و نگرش‌هایی دارند.

طراحی پوستر چه مزیتی نسبت به سایر ابزارهای تبلیغات دارد؟

اگر چه هر کدام از ابزارهای تبلیغات مانند کاتالوگ، بروشور، تراکت و غیره به نوبه‌ی خود در جذب مخاطب و انتقال مفهوم مورد نظر به او تاثیر زیادی دارند، ولی طراحی پوستر به دلیل هزینه‌ی کم می‌تواند بازدهی بالایی به ما ارائه دهد.

عموما پوسترها در اماکن عمومی و مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد نصب می‌شوند. بنابراین در معرض دید تعداد زیاد و متنوعی از افراد جامعه هستند و می‌توانید روی دیده شدن تبلیغاتتان در این روش حساب کنید. البته همان‌طور که گفتیم میزان اثربخشی طراحی پوستر به رعایت اصول و استانداردهای آن بستگی دارد که مهم‌ترین این اصول استفاده از تعداد نوشته‌‌ها و تصاویر کم و رعایت کیفیت تصاویر و خوانایی نوشته‌ها می‌باشد. به دلیل این‌که در چنین مکان‌های پر رفت و آمدی مخاطبان امکان توقف و صرف زمان برای مطالعه پوستر را ندارند. بنابراین برای تاثیرگذاری بیشتر پوستر لازم است بدون ارائه جزئیات، کسب اطلاعات بیشتر توسط علاقه‌مندان را به تماس تلفنی و یا مراجعه به شبکه‌های اجتماعی مورد نطرتان موکول کنید. این اقدام موجب سنجش نسبی تاثیرگذاری پوستر ارائه شده نیز خواهد شد.

جالب است بدانید که طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی هم تابع چارچوب‌ها و اصول و روش‌های تبلیغات پوستر است. بنابراین در ادامه اصول طراحی پوستر را مرور می‌کنیم.

در طراحی پوستر چه اصولی باید رعایت شود؟

۱٫ رعایت ابعاد استاندارد

به طور کلی طراحی پوستر می‌تواند در ابعاد متنوعی با در نظر گرفتن مخاطبان، محل قرارگیری و پیام مورد نظر انجام شود. البته متداول‌ترین ابعاد برای طراحی پوستر شامل A0,A1,A2,A3,A4 و هم‌چنین ابعاد ۵۰ در ۷۰ است. هم‌چنین لازم است در این فرایند به خطوط برش و قرار دادن حاشیه لازم برای آن توجه هم شود.

۲٫ رعایت سلسله مراتب در طراحی پوستر

مهم‌ترین اصل طراحی پوستر قابلیت انتقال سریع مفهوم مورد نظر است. لزومی ندارد کلیه‌ی اطلاعات مربوط به یک کسب و کار در طراحی پوستر آن ارائه شود. بلکه پوستر خوب باید دارای طراحی ساده باشد و بتواند به سرعت کنجکاری مخاطب را جلب کند. سه لایه کاربردی در هر پوستر عنوان، جزئیات اصلی و متن کوچک هستند که هر کدام باید به صورت درست و متناسب با هم به کار برده شوند. 

به طور کلی، مهم‌ترین اجزای طراحی پوستر مطالب، تصاویر و فضای خالی هستند که در صورت استفاده‌ی اصولی و مناسب از هر کدام موفق به جلب توجه مخاطب می‌شوند. برعکس، ارائه تصاویر و مطالب جزئی زیاد به پیچیدگی طرح و سردرگمی مخاطب منجر می‌شود.

۳٫ استفاده درست از رنگ‌ها در طراحی پوستر

در طراحی پوستر بهتر است از رنگ‌های تاثیرگذار و جذاب استفاده شود تا نظر مخاطب را در اولین نگاه جلب کند. لازم است طراح با رنگ‌بندی مناسب، روانشناسی رنگ‌ها، هارمونی، تناسب و تضاد آشنا باشد تا بتواند یک پوستر متمایز طراحی کند. به علاوه مهم‌ترین عامل در انتخاب رنگ کاربرد و مخاطبان پوستر شما خواهد بود. اگر مخاطب کسب و کار شما سایر کسب و کارها باشند بهتر است از تعداد رنگ محدود استفاده شود. برعکس برای جوانان رنگ‌های زنده جذاب‌تر است.

۴٫ تناسب فونت‌ها در طراحی پوستر

انتخاب نوع فونت می‌تواند در تاثیرگذاری پوستر نقش مهمی ایفا کند. به طور کلی فونت‌های بولد برای تاکید بر اهمیت متن و فونت‌های فانتری برای اهداف غیررسمی کاربرد دارند. ولی اصولا بهتر است در طراحی پوستر بیش از سه نوع فونت استفاده نشود. به علاوه به جز در موارد خیلی خاص نباید از فونت‌های عجیب و ناخوانا استفاده کنید تا برای مخاطبان قبل فهم باشد.

۵٫ سادگی در طراحی پوستر

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی هر محصولی به خصوص پوستر رعایت سادگی تا حد امکان است. شلوغ‌کردن زیاد پوستر یا استفاده از المان‌ها و تایپوگرافی‌های پیچیده نه تنها باعث ایجاد مشکل در انتقال پیام می‌شود، بلکه پس از نگاه اول مخاطب را از بررسی بیشتر باز می‌دارد.

۶٫ کادر بندی در طراحی پوستر

پوسترها همیشه از نظر کادر یکسان نیستند. برخلاف پوسترهای عمودی که بیشتر کاربرد دارند. می‌توان در طراحی پوستر از کادرهای افقی یا حتی مربع هم استفاده کرد. البته با وجودی که توجه به سلیقه شخصی کسب و کارها مهم است، ولی نباید از اصول متداول غافل شد. به عنوان استاندارد پذیرفته شده معمولا پوسترهای خبری به صورت عمودی کادربندی می‌شوند و طراحی پوستر در زمینه‌های طبیعت و دینی و مواردی که با اهداف ایجاد آرامش و اعتماد ارائه می‌شود، می‌تواند افقی باشد.

۷٫ تصویرسازی در طراحی پوستر

در صورتی که امکان دارد می‌توانید در طراحی پوستر از تصویرسازی‌های خلاقانه و ایده‌های نو استفاده کنید. چنین ایده‌های جذابی موجب ماندگاری و تمایز اثر شما خواهند شد. استفاده از تصویرسازی به ندرت در پوسترها انجام می‌شود و به همین دلیل اجرای موفق چنین ایده‌هایی تاثیر شگفت‌انگیزی در جذب مخاطبان خواهد داشت.

سایر اصولی که بهتر است در طراحی پوستر رعایت شود شامل قابلیت خواندن از مسافت زیاد، رعایت کنتراست، قابلیت اشتراک در شبکه‌های اجتماعی یا قرار دادن در وبسایت‌ها، استفاده از عناصر تصویری متضاد و غیره می‌باشد.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *