معرفی اجمالی چاپ دیجیتال

15 اسفند 1401 زمان مطالعه: 4 دقیقه

چاپ دیجیتال یکی از کاربردی ترین انواع چاپ است در این مطلب به بررسی اجمالی این چاپ خواهیم پرداخت.
چاپ دیجیتال روشی از چاپ است که در آن طرح مورد نظر شما به طور مستقیم به دستگاه چاپ فرستاده می‌شود.

چاپ دیجیتال

در واقع در چاپ دیجیتال ما نیاز به هیچ صفحه‌ای برای اعمال طرح بر روی سطح نداریم و همین موضوع باعث می‌شود زمان فرآیند چاپ به پایین‌ترین حالت ممکن کاهش پیدا کند.
پس باید در نظر داشت خدمات این نوع چاپ مناسب برای تیراژ پایین و فوری است.
چاپ دیجیتال به نسبت انواع چاپ در تیراژهای بالاتر قیمت بالاتری دارد.
این چاپ بسیار مناسب خدمات فوری چاپ مثل چاپ کارت ویزیت بروشور و کاتالوگ در تیراژ پایین‌تر از هزار است.
چاپ دیجیتال معمولا با دو دستگاه چاپ دیجیتال لیزری و چاپ دیجیتال جوهرافشان صورت می‌پذیرد.
نکته قابل توجه دیگر در مورد چاپ دیجیتال این است که چون در این نوع چاپ ما به هیچ صفحه‌ای جهت اعمال طرح نیاز نداریم پس اعمال طرح جدید و همچنین غلط‌‌گیری طرح در دست چاپ نیاز به صرف زمان و هزینه ندارد همین موضوع باعث محبوبیت روزافزون این چاپ شده است.
برای درک بهتر از موضوع تفاوت چاپ دیجیتال با چاپ افست باید ابتدا به توضیح چاپ افست پرداخت.
چاپ افست از متداول‌ترین روشهای چاپ است که در این شیوه چاپ ابتدا تصویر جوهرشده یا جبران از طرح مورد نظر برای چاپ به یک پلیت لاستیکی و بعد از آن به سطح چاپ منتقل می‌شود.
باید در نظر داشت در چاپ افست تقریبا هیچ فرصتی برای اشتباه وجود ندارد و تصحیح طرح مورد نظر تنها با صرف زمان و هزینه زیاد قابل اجرا است.
در چاپ افست کیفیت چاپ در بعضی از جزییات بالاتر می‌رود اما اگر شما نیاز به چاپی دارید که علاوه بر سریع بودن در فرایند چاپ همراه با حفظ کیفیت بتوانید نمونه نهایی کار خود را قبل از چاپ مشاهده کنید احتمالا چاپ دیجیتال برای شما گزینه قابل توجه تری خواهد بود.
در دنیای امروز با پیشرفت سریع محصولات دیجیتال باید در نظر داشت که به سرعت تفاوت کیفیت چاپ دیجیتال و آنالوگ از بین خواهد رفت.
در این دوره تمامی خدمات که ما از آنها استفاده می‌کنیم دو فاکتور اساسی و قابل اتکا دارند اول اینکه تمامی خدماتی که ما از آنها بهره می‌بریم می‌بایست قابل شخصی‌سازی باشند یعنی تک تک افراد مایلند سلیقه خود را در خدماتی که می‌گیرند اعمال کنند.
مثلا شما به فروشگاه‌هایی می روید که بیشتر حق انتخاب داشته باشید یا رستورانی را انتخاب خواهید کرد که بتوانید بیشتر آیتم انتخابی خود را به سلیقه خود نزدیک کنید
پس تمامی مشاغل خدماتی باید فضایی درست کنند که مشتری با انعطاف بیشتر مجموعه بتواند سلیقه خود را تا بالاترین سطح ممکن اعمال کند.
نکته دوم سرعت است در این عصر که زندگی با سرعت سرسام آوری در حال حرکت است آن مجموعه‌های خدماتی به بالاترین حد رضایت خواهند رسید که بتوانند در کمترین زمان ممکن بهترین خدمت را ارایه بدهند.
مشتری در این دوره می‌پسندد بلافاصله بعد از اینکه چیزی را پسندید آن را تهیه کند.
و گاهی حتی موضوع مهم‌تر از پسندیدن است و گاهی ما لازم داریم بلافاصله بعد از احساس نیاز به یک خدمت بتوانیم آن را تهیه کنیم.
با توجه به این دو نکته چاپ دیجیتال دقیقا ویژگی های یک خدمت متناسب با این عصر را دارد.
اول اینکه مشتری می‌تواند تماما سلیقه خود را در این نوع از چاپ اعمال کند وحتی اگر جایی خواست روند را متوقف کرده و تغییرات را انجام دهد دوم اینکه در سریع‌ترین زمان ممکن با حفظ کیفیت مطلوب به خواسته خود برسد.
چاپ افست با اینکه بالاترین کیفیت چاپ را دارد اما گاهی تا شش ماه زمان میبرد.
باید امید داشت با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و ابزارهای رباتیک و ایده‌های خلاق چاپ دیجیتال در آینده بسیار نزدیک مهم‌ترین نوع چاپ باشد.
مورد دیگر در چاپ دیجیتال این است که در این نوع از چاپ مواد شیمیایی و کاغذ کمتری مصرف می شود زیرا جوهر و تونر در سطح کاغذ باقی میماند و جذب کاغذ نخواهد شد.
برای جمع بندی مطلب به ویژگی‌های این چاپ خواهیم پراخت.

  • زمان سریع‌تر
  • مناسب برای تیراژ پایین
  • کیفیت بالا با حفظ هزینه کم برای هر واحد
  • قابلیت شخصی‌سازس با سلیقه مشتری
  • امکان تغییر و تصحیح طرح
  • متناسب با محیط زیست با صرف کمتر کاغذ و جوهر
    _ کیفیت پایین‌تر در بعضی از جزییات
    _ قیمت بالاتر نسبت به افست

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *