طراحی کتاب و نکاتی باید رعایت شود

27 بهمن 1401 زمان مطالعه: 6 دقیقه

در طراحی کتاب و صفحه بندی یا صفحه آرایی یک کتاب، عناصر باید به گونه‌ای تنظیم شوند که در مطالعه و درک بهتر مطالب موثر باشد. عناصر طراحی، حروف و گرافیک باید به گونه‌ای سازماندهی شوند که محتوای صفحه به راحتی قابل خواندن باشد و خواننده را به دنبال کردن مطالب ارائه شده تشویق کند، که معمولاً طراح از روش های خاصی برای سازماندهی عناصر موجود در صفحه استفاده می کند.

طراحی کتاب

اصول و قواعد طراحی صفحه

در طراحی کتاب و صفحه آرایی اصول و قواعدی وجود دارد که باید به عنوان یک خریدار و همچنین طراح و تنظیم کننده صفحه با آنها آشنا باشید. دانستن و استفاده از این اصول و قوانین می تواند در ایجاد یک صفحه آرایی خوب مفید و موثر باشد. علاوه بر این، ترکیب بندی در صفحه آرایی بسیار مهم است، ترکیب صفحه آرایی حرفه ای می تواند متن و محتوای شما را جذاب تر و خواندنی تر کند. قبل از شروع صفحه آرایی، بهتر است ابتدا دسته بندی کتاب ها را یاد بگیرید، با قسمت کتاب ها آشنا شوید و سپس به سراغ صفحه آرایی کتاب بروید.

طبقه بندی طراحی کتاب

دانستن طبقه بندی کتاب در طراحی و تولید کتاب ضروری است. معمولا کتاب ها بر اساس موضوع و گروه سنی به انواع مختلفی تقسیم می شوند. بر اساس طبقه بندی موضوعی، کتاب ها به بخش های شعری، هنری، عمومی و ویژه، آموزشی و روش شناختی، فرهنگ لغت و دایره المعارفی و همچنین به دو گروه کودک، نوجوان و بزرگسال بر اساس گروه های سنی تقسیم می شوند. در بخش کودک و نوجوان، بخش دیگری وجود دارد که کتاب ها بسته به سن مخاطب به گروه های A/B/C/D/E تقسیم می شوند.

برش کتاب

طول و عرض هر صفحه از کتاب را برش می گویند. برای استفاده راحت تر و یا با توجه به نیاز و کاربرد کتاب، اختصارات مختلفی برای کتابها در نظر گرفته شده است. در واقع انتخاب اندازه و نوع برش کتاب بسته به نوع و سایر ویژگی های محتوای کتاب و همچنین عامل مهمی مانند کاهش اندازه کاغذ هنگام برش در چاپ انجام می شود. علاوه بر این، فرمت های مختلف کتاب نیز از نظر نوع استفاده و توجه به حمل و نقل و نگهداری آسان کتاب در نظر گرفته شده است به گونه ای که برای کتاب هایی که افراد بیشتری می توانند آن را حمل کنند از قالب های کوچکتر استفاده می شود.

متداول ترین نسخه کتاب وزیری است که در موضوعات و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. پس از وزیری، رقعی و جیبی به عنوان اختصارات رایج دیگری شناخته می شوند که در موارد مختلفی مانند وزیری به کار می روند.

قبل از شروع انتخاب بخش و شروع صفحه آرایی، توجه به موضوع کتاب مهم است و بسته به نوع کتاب و موضوع آن، باید قسمت مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، کتاب های شعر و رمان اغلب در قالب راگای هستند، در حالی که کتاب های آموزشی و دانشگاهی اغلب در قالب وزیری هستند.

چیدمان

نکته مهم دیگر در طراحی کتاب، رنگ آمیزی صفحات داخلی است. کتاب را می توان بسته به نوع و یا بر اساس نیاز و سلیقه به صورت تک رنگ، دو رنگ یا چهار رنگ طراحی و قاب بندی کرد.طراحی صفحه کتاب و صفحه آرایی در دو رنگ به کتاب شما شخصیت و زیبایی بصری می بخشد. همچنین به دلیل استفاده از دو رنگ چاپ، هزینه چاپ افست کاهش می یابد. برای چاپ این نوع کتاب ها می توانید از رنگ های مصنوعی (مخلوط) استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از دو رنگ مشکی و نارنجی به عنوان دو رنگ برای چاپ استفاده کنید، حتی می توانید به جای مشکی از رنگ های تقلبی دیگری مانند قهوه ای تیره، آبی تیره و … استفاده کنید.  در برخی موارد ممکن است بخواهید برای جذابیت بیشتر صفحات ابتدای کتاب را به صورت دو رنگ یا رنگی و بقیه صفحات را به صورت تک رنگ (سیاه و سفید) طراحی و ترتیب دهید. توجه به زیبایی بیرونی کتاب ها و نشریات در کنار محتوا و مفهوم کتاب باعث جذابیت بیشتر کتاب و ترغیب مخاطب به مطالعه و موفقیت در مطالعه می شود. به طور کلی صفحه آرایی هنر چینش اجزا و عناصر تشکیل دهنده انواع کتاب است که ممکن است شامل نوع و اندازه فونت، موقعیت عنوان، طراحی خاص صفحات، عنوان، متون، تصاویر و به طور کلی باشد. اگر چیدمان اولیه و حرفه ای صفحه انجام شود زیبایی و جذابیت ایجاد می کند که انگیزه بیشتری برای مطالعه کتاب می دهد. در صفحه آرایی کتاب، عناصر باید به گونه ای سازماندهی شوند که بیننده را از طریق اطلاعات قرار داده شده در صفحه راهنمایی و راهنمایی کنند. عناصر طراحی، حروف و گرافیک باید به گونه ای چیده شوند که محتوای صفحه به راحتی قابل خواندن باشد و خواننده را تشویق به دنبال کردن مطالب ارائه شده کند. معمولاً طراح از روش خاصی برای سازماندهی عناصر روی صفحه استفاده می کند.

ساختار طراحی کتاب

طراحی و صفحه آرایی کتاب به طور کامل از سه قسمت طراحی قالب کلی، صفحه آرایی و طراحی جلد تشکیل شده است. برخی تصور می کنند که به هر حال طراحی کتاب کار آسانی است، در حالی که کتاب طراحی حرفه ای پیچیدگی ها و قوانین زیادی دارد که تنها با تجربه و توانایی هنری امکان پذیر است. می توان گفت ایجاد فضای مناسب در کتاب با حفظ جذابیت بصری بدون ایجاد خستگی مخاطب، حتی در کتاب هایی با حروف چینی به ظاهر ساده، ضروری و دشوار است. برای طراحی صحیح و حرفه ای یک کتاب، باید قبل از صفحه آرایی در طول طراحی قالب کلی، تمامی عناصر و جزئیات کتاب با توجه به موضوع و محتوا طراحی و تعریف شود. قسمت طراحی کلی قالب شامل طراحی و تعریف ساختار ظاهر، نوع قرارگیری متون و تصاویر، نوع فونت، شکل و قرارگیری سرفصل ها و زیر عنوان ها، زیر عنوان ها، ساختار بصری صفحه اصلی و سرفصل ها، سرصفحه ها و خیلی چیزهای دیگر، و می توان گفت که بخش اصلی طراحی حرفه ای یک کتاب است.

در حالت اولیه، اگر قالب کلی کتاب محاسبه نشود، صفحه آرا به صلاحدید خود ظاهر، نوع و اندازه فونت، نوع چینش متون، تصاویر و … را تعیین می کند. و در صورتی که قالب کلی برای کتاب در نظر گرفته شده باشد، صفحه را در حالت حرفه ای قالب بندی می کند. صفحه رای گیری کتاب را با عناصری که از قبل طراحی و تعریف شده اند صفحه بندی می کند.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *