طراحی لوگو و بایدها و نبایدها

18 اسفند 1401 زمان مطالعه: 7 دقیقه

طراحی لوگو برای یک شرکت و یا حتی یک کسب و کار کوچک از مهم‌ترین اقداماتی است باید پیش از طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی در نظر گرفته و عملی شود. اهمیت داشتن لوگو برای هر کسب و کاری، به میزانی زیاد است که می‌تواند در افزایش آگاهی از برند آن و به تبع این مورد در افزایش مشتریان و فروش نقش قابل توجهی داشته باشد. به همین دلیل لازم است در این فرایند کلیه‌ی روش‌ها، اصول، ابزار و تکنیک‌های موجود رعایت گردد. در این مطلب قرار است با اصول و مراحل طراحی لوگو آشنا شویم.

طراحی لوگو

طراحی لوگو با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟

فرایند طراحی لوگو برای هر برندی با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– تعیین به عنوان بخشی از هویت بصری برند و استفاده در کلیه‌ی فعالیت‌های بازاریابی

– کمک به مشتریان برای شناسایی و یادآوری راحت‌تر و سریع‌تر برند

– تمایز محصولات تولید شده توسط برند با رقبا

– جلب اعتماد بیشتر مشتریان

– ارائه دید کلی به مخاطبان در مورد نوع کسب و کار و صنعت

– افزایش مشتری و فروش

البته اصلی‌ترین هدف و مزیت داشتن یک لوگو جذاب و حرفه‌ای همان شناخته شدن برند در ذهن مشتریان و تمایز آن از محصولات مشابه تولید شده توسط رقبا است.

اصول طراحی لوگو چیست؟

طراحی لوگو نیز مانند هر فعالیت تخصصی دیگری اصول و قواعد خاصی دارد که برای موفقیت و تحقق اهداف حاصل از آن و هم‌چنین بهره‌مندی از مزایای این ابزار گرافیکی باید رعایت شود. مهم‌ترین این اصول شامل موارد زیر است.

۱٫ سادگی در طراحی

لوگو هر کسب و کار و برندی بهتر است در عین سادگی طراحی شود. در این صورت است که در لحظه‌ی مشاهده توسط مخاطبان می‌تواند تصویر روشنی از نوع فعالیت آن کسب وکار و محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد به مشتریان نشان دهد. به علاوه سادگی لوگو موجب می‌شود مخاطب به سرعت با آن ارتباط برقرار کرده و در ذهن او ماندگار شود. بنابراین در صورت نیاز به خرید محصول، به سرعت برند را به یاد می‌آورد یا در میان محصولات مشابه به راحتی آن را خواهد شناخت. کافی است یک لوگوی ساده و گویای پیام مورد نظر خود به مخاطبان ارائه دهید.

۲٫ قابلیت ماندگاری در طول زمان

لوگوی یک کسب و کار باید به گونه‌ای طراحی شود که نیاز به تعییرات زیاد در طی گذشت زمان نداشته باشد. به دلیل این‌که تغییر زیاد لوگو به سردرگمی مخاطبان منجر می‌شود. بهتر است در طراحی لوگو یک طرح مناسب و خاص اجرا شود که نه به اندازه‌ای قدیمی باشد که نیاز به تغییر داشته باشد و نه به اندازه‌ای مطابق با ترندهای متغیر و جدید باشد که پس از مدتی گیرایی خود را از دست بدهد. بلکه لوگو باید به گونه‌ای باشد که مشتریان آن را به سادگی به یاد آورند. به علاوه ثبات و یکپارچگی در برند موجب جلب اعتماد بیشتر مشتریان خواهد شد.

۴٫ قابل استفاده در سایزهای مختلف

لوگو باید طوری طراحی شود در قالب‌های مختلف کوچک و بزرگ قابل استفاده و جزئیات به روشنی قابل تشخیص باشد. به دلیل این‌که بیشتر مردم در اینترنت و به خصوص از طریق گوشی‌های تلفن همراه، به بررسی و خرید محصولات مورد نظرشان اقدام می‌کنند. به همین دلیل باید لوگو در سایزهای مختلف قابل شناسایی باشد.

۵٫ قابل ثبت

توصیه می‌شود در طراحی لوگو از تقلید خودداری شود تا در زمان ثبت مشکلی از این لحاظ پیش نیاید. به علاوه لوگو باید زیبا و چشم‌نواز بوده و در عین حال خاص و متمایز باشد. به گونه‌ای که مشتریان با دیدن لوگوی شما آن را به یاد بیاورند. بنابراین قابل ثبت بودن لوگو هم موجب رعایت اصول اخلاقی می‌شود و هم از نظر قانونی قابل پذیرش و ثبت است.

طراحی لوگو چه فرایندی دارد؟

۱٫ تعریف برند

طراحی لوگو در مرحله اول نیازمند تعریف و درک مفاهیم برند و کسب و کار است. به گونه‌ای که با مشاهده‌ی آن مخاطب بتواند پیام آن را دریافت کند. در واقع لوگو باید بیانگر داستان برند، اصول، باورها و ارزش‌ها و هم‌چنین اهداف کسب و کار باشد. لوگوی متناسب حتی می‌تواند مزیت برند را در مقایسه با رقبا نشان دهد.

۲٫ تصویر ایده‌های مختلف

طراحی یک لوگو دارای جذابیت و تمایز نیاز به داشتن ایده‌های مختلف و انتخاب بهترین طرح از میان سایر ایده‌ها و طرح‌ها است. بنابراین ایده‌پردازی در طراحی و اجرای لوگو متناسب با کسب و کار و مخاطبان نقش موثری دارد. به منظور ایده‌پردازی می‌توانید از مفهوم و ماهیت برند استفاده کنید. هم‌چنین بررسی لوگوهای رقبا و هم‌چنین نقاط قوت و ضعف آن‌ها علاوه بر ایده‌های جذاب به جلوگیری از تکرار و تمایز با سایرین به شما کمک می‌کند.

۳٫ انتخاب سبک لوگو

انواع مختلفی از سبک لوگو وجود دارد که می‌توانید از هر کدام به فراخور تناسب با هویت بصری برند و مخاطبان آن استفاده کنید. برای مثال سبک کلاسیک در مقابل سبک مدرن قرار دارد و بیانگر قدمت و اعتبار برند خواهد بود. سبک مدرن به دلیل سادگی می‌تواند انتخاب مناسبی برای لوگو باشد. به علاوه در این سبک جزئیات جایی ندارند و فضای خالی موجود منجر به شیک شدن خواهد شد.

۴٫ انتخاب نوع لوگو

به طور کلی لوگو شامل دو عنصر تصویر و نوشتار است. نوع لوگو با در نظر گرفتن استفاده از هر کدام از این عناصر در طراحی مشخص می‌شود. در واقع لوگو می‌تواند تصویری، نوشتاری یا ترکیبی از هر دو باشد. لوگوی تصویری شامل تصاویر، نمادها و اشکال هندسی است و لوگوی نوشتاری یا لوگوتایپ شامل طراحی نام برند با فونت خاص می‌باشد.

۵٫ انتخاب نوع رنگ

انتخاب رنگ مناسب نیز در طراحی برای لوگو نقش مهمی دارد. هر رنگ احساس و پیام خاصی را به مخاطب منتقل می‌کند که می‌تواند شامل آرامش، انرژی و یا مدرن بودن یا لوکس بودن باشد که باید در نظر گرفته شود.

۶٫ انتخاب فونت

انتخاب درست فونت نیز اهمیت زیادی دارد و باید متناسب با هویت بصری برند و موضوع فعالیت کسب و کار در نظر گرفته شود.

در نهایت نوبت به اجرای طرح لوگو می‌رسد که شامل اجرایی شدن کلیه‌ی انتخاب‌ها و ایده‌ها است و در واقع طرح منتخب عملیاتی می‌شود.

در این مطلب با اهداف و اهمیت طراحی لوگو برای برند کسب و کارها و هم‌چنین اصول و مراحل این فرایند مهم آشنا شدیم. در طراحی انواع لوگو می‌توان هم از طراح متخصص لوگو استفاده کرد و هم لوگوسایز آنلاین که بستگی به بودجه و اهمیت این بخش برای صاحبین کسب و کارها دارد.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *