طراحی جلد کتاب چه نکاتی دارد؟

20 اسفند 1401 زمان مطالعه: 6 دقیقه

جلد یک کتاب نشان دهنده تمام محتویات داخل کتاب است پس باید در طراحی آن دقت بسیاری شود. درست است که همیشه می‌گوییم  که نباید کیفیت کتاب را  از روی جلد آن بسنجیم اما در حقیقت جلد کتاب می‌تواند نقش به سزایی در جذب مخاطب داشته باشد پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی جدید درمورد طراحی کتاب به دست بیاورید.

طراحی جلد کتاب

جمع آوری تمام  المان های الهام بخش برای طراحی جلد کتاب

قبل از این که طراحی جلد کتاب را شروع کنید در مرحله اول به محیط پیرامون خود به خصوص جلد کتاب‌ها یا طرح‌های گرافیکی به کار رفته شده در کتاب را به دقت مشاهده کنید و پس آن که مطمئن شدید که یکی از طرح ها به نظرتان زیبا و جذاب است می‌توانید در طراحی کتاب خود بخشی از این طرح را استفاده کنید. اگر متوجه شدید که این ایده ها برای کار شما کافی نیست می‌توانید از فضاهای اینترنتی مانند گوگل یا سایر برنامه‌ها کمک بگیرید ونظرات وایده های سایر طراحان را بیینید.

شما می‌توانید تمام اطلاعاتی را که جمع اوری کرده اید را در  مود برد (یک صفحه دیجیتالی است که طراحان همه ی اطلاعات مربوط به طراحی را داخل ان قرار می‌دهند) یک نکته مهم این است که برای شروع طراحی کتاب ۱۰ یا ۲۰ موضوع کافی است.

وقتی که تمام موضوعاتی را که طبق خواسته‌های خود جمع اوری کرده‌اید میتوانید خیلی راحت تر از اطراف خود ایده‌های جدید بگیرید و طراحی جلد کتاب خود را اغاز کنید البته این بوردها فقط مخصوص یک  طراحی نیستند می‌توانید از این بورد ها در طراحی های دیگر هم استفاده کنید .

لیست کردن موضوعات کتاب

یکی دیگر از ویژگی هایی که باید در طراحی جلد کتاب به آن اشاره کرد لیست کردن  موضوعات کتاب است .قبل از شروع طراحی به این سوال پاسخ دهید که موضوع اصلی کتاب در رابطه با چه چیزی است ؟ایا موضوع درزممینه ی پزشکی است ؟یا مثلا درمورد داستان های کودکانه است ؟ این نکته رو حتما به یاد داشته باشید که طراحی جلد کتاب داستان های کودکانه باید با کتاب پزشکی متفاوت باشد. مثلاکتابی که موضوع خنده دار دارد باید طرح جلدش خنده دار وبامزه باشد .

اگر در حال طراحی کردن جلد کتاب خود هستید مسلما موضوع ان را می‌دانید اما اگر این که می‌خواهید طراحی جلد کتاب شخص دیگری را انجام دهید لازم نیست که کل کتاب خوانده شود بلکه خلاصه  کتاب را بخوانید کفایت میکند تا با موضوع کتاب اشنا شوید .

در نظرگرفتن ژانر کتاب

مطمئنا طراحان کتاب این موضوع را می‌دانند که هر کتابی ژانر متفاوت با سایر کتاب ها دارد مثلا کتاب هایی که رنگ جلد انها تیره است معمولا برای موضوعات جنایی در نظر گرفته می‌شود .

اگر شما نمی‌دانید که چه ژانری را برای طراحی جلد کتاب خود انتخاب کنید حتما از کتاب های مشابه ان ایده بگیرید چون مخاطبان شما با دیدن کتاب شما ژانر یا موضوع کتاب را حدس می‌زنند پس در انتخاب ان باید دقت کافی داشته باشید .

از طرح های شلوغ در طراحی جلد خود  استفاده نکنید

همان طور که میدانید چون بیشتر کتاب ها در وب سایت ها به فروش میرسند پس باید  به این نکات توجه لازم را داشته باشید مثلا کتاب هایی که با  اندازه های کوچک که در سایت قرار می‌گیرند اگر این کتاب ها ی کوچک دارای جلد شلوغ باشند باعث میشود که مشتری از خرید ان صرف نظر کند بهتر است که برای این نوع کتاب ها از عنوان خود کتاب ها یا یک تصویر ساده  برای جلد ان ان انتخاب کنید .

انتخاب فونت و رنگ مناسب برای طراحی جلد کتاب

انتخاب فونت مناسب در طراحی جلد کتاب می‌تواند شانس فروش شما را افزایش دهد همیشه سعی کنید که فونت کتاب شما از هر نظر استاندارد لازم را داشته باشد نه ان قدر کوچک باشد که قابل خواندن نباشد  یا آن قدر بزرگ باشد که باعث افزایش صفحات کتاب شود پس باید فرمت استاندارد را برای ان درنظر بگیریم تا مخاطب بیشتری را جذب کنیم.

رنگ جلد کتاب شما می‌تواند تأییدن کند که کتاب شما در چه حوزه ای قرار گرفته است اگر شما در این بخش  انتخاب رنگ جلد کتاب اشتباه کنید قطعا مشتریان زیادی را از دست خواهید داد پس اگر در این زمینه انتخاب رنگ جلد کتاب اطلاعات ناقصی دارید میتوانید از پالت رنگ انلاین که در گوگل وجود دارد استفاده کنید .

طراحی عطف کتاب

اگر خود را  به عنوان مشتری فرض کنید  اولین چیزی که به چشم میخورد عطف کتاب است پس میتواند نقش مهمی در خرید کتاب داشته باشد پس هر چه قدر که طراحی عطف کتاب زیبا جذاب احتمال این که مشتری کتاب را بخرد زیاد است .

به این نکته توجه کنید که در بعضی مواقع چاپگرها در چاپ افست ممکن است که کناره کتاب و پشت کتاب روی جلد کتاب قرار نگیرند پس باید سعی کنید این از بروز چنین مشکلی احتمالی جلوگیری کنید تا کتاب های شما از نظر ظاهری چشم نواز باشند.

قیمت طراحی کتاب

هزینه طراحی جلد کتاب با توجه به سختی و موضوع آن مشخص می‌شود. اگر شما تمایل دارید که از قیمت طراحی مطلع شوید در مرحله اول باید موضوع خود را انتخاب کنید و ان سبکی را که دوست دارید به طراح کتاب بدهید. مثلا هزینه طرح جلد کتاب شعر یا داستان، کتاب دانشگاهی، طرح جلد رمان با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شوند.

معرفی نرم افزار برای طراحی کتاب

طراحی کتاب به وسیله نرم افزار های مختلفی انجام میشود .نرم افزار ورد به  عنوان یک نرم افزار برای تایپ در طراحی معرفی شده است اما این نرم افزار به دلیل امکانات محدود نمیتواند پلسخ گوی نیاز های طراحان باشد پس طراحان باید از ترم افزار های پیشرفته تری مانند adobe indesign استفاده کنند تا طراحی خود را تکمیل کنند وبه دست مشتری برسانند.

اگر شما دوست دارید که طراحی جلد کتاب حرفه ای داشته باشید می‌توانید با مجموعه ما همراه باشید. ما در مجموعه خود سعی کرده ایم گه بهترین طراحان و گرافیست‌ها را در کنار هم جمع کنیم تا بهترین طراحی جلد کتاب را به شما ارائه دهیم. لطفا نظرات خود را با به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *