استفاده از رنگ در طراحی و اهمیت آن

20 بهمن 1401 زمان مطالعه: 7 دقیقه

رنگ‌بندی در طراحی قطعا تاثیر بسیار زیادی در جلب توجه مخاطب به محتوا دارد. وقتی محتوای مختلف را در فضای مجازی بررسی و مشاهده می کنید، چه چیزی باعث می شود به محتوای خاصی توجه کنید؟ محتوای متن در بسیاری از موارد بسیار مهم است، به خصوص زمانی که سعی می کنیم موضوع خاصی را پیدا کنیم یا به یک سوال پاسخ دهیم. اما علاوه بر آن وجود تصاویر، نمودارهای اطلاعاتی، جداول و … تاثیر باورنکردنی در جلب توجه مخاطب و دریافت مقاله یا گزارش شما دارد. و مهمترین مرحله در تولید محتوای بصری انتخاب یک رنگ بندی قابل قبول و جذاب است.

اهمیت رنگبندی در طراحی

اگر فکر می‌کنید در طراحی نمی‌توانید رنگ مناسبی استفاده کنید باید بدانید اکثر افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند استعداد خاصی ندارند و هنرمند به دنیا نیامده‌اند. آنها یاد گرفتند که چگونه با رعایت اصول اولیه طراحی، محتوای بصری قابل قبولی ایجاد کنند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید. اگرچه اکنون ابزارهای مختلفی وجود دارد که به طراحی کمک می کند. اما برای ایجاد یک طرح قابل قبول، باید دانش اولیه ای از برخی اصول گرافیکی داشته باشید. انتخاب رنگ مناسب و اصلی یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

رنگ های اصلی در طرحی

سه رنگ آبی، زرد و قرمز را رنگ های اصلی هستند. رنگ های اولیه را نمی توان با ترکیب هر رنگی به دست آورد. به عبارت دیگر رنگ های اصلی مانند اعداد اول در ریاضیات هستند که با ضرب اعداد دیگر نمی توان آنها را به دست آورد. هنگام انتخاب رنگ برای طراحی خود از رنگ های اصلی به عنوان راهنما استفاده کنید. هر یک از اینها یا ترکیبی از آنها می تواند ذهن شما را در انتخاب سایه ها، تن ها و سایه های رنگ های مختلف در یک طرح رنگی مناسب راهنمایی کند. اما این بدان معنا نیست که رنگ آمیزی و تطابق رنگ به این سه رنگ اصلی محدود می شود. به عنوان مثال، اگرچه نارنجی رنگ اصلی نیست، اما بسیاری از برندها از رنگ نارنجی در لوگوها و علائم تجاری خود استفاده می کنند. دانستن اینکه نارنجی از چه رنگ هایی ساخته شده است می تواند به شما کمک کند تا با تغییر رنگ ها، تن ها و رنگ ها و ترکیب آن ها در یک طرح رنگی جذاب، رنگ های دیگری را که برای نارنجی مناسب هستند به دست آورید.

رنگ های اضافی

هر رنگ ثانویه از ترکیب دو رنگ اصلی به دست می آید. به طور دقیق تر، نارنجی از ترکیب زرد و قرمز، بنفش از ترکیب آبی و قرمز و سبز از ترکیب آبی و زرد به دست می آید. آنها سه رنگ ثانویه را تشکیل می دهند. مراقب باشید وقتی از رنگ های آبی، قرمز یا زرد نام برده می شود، منظور آنها رنگ خالص آنهاست و سایه ها و تن های مختلف آنها نباید در ترکیب رنگ ها برای تولید رنگ های ثانویه استفاده شود. درجه خلوص هر رنگ با متغیر Hue بیان می شود. و هر رنگ در چرخه رنگ دارای یک رنگ منحصر به فرد است.

رنگ های مخلوط در طراحی

رنگ های مرکب یا رنگ های سوم از ترکیب یک رنگ ثانویه با یکی از رنگ های اصلی به دست می آیند. به عنوان مثال، اگر نارنجی را که از ترکیب زرد و قرمز به دست می آید، با زرد ترکیب کنیم، رنگ ترکیبی زرد-نارنجی به دست می آید و در مرحله بعد رنگ قرمز-نارنجی با ترکیب نارنجی به دست می آید.

طیف های همرنگ

همانطور که میدانید علاوه بر این دوازده رنگ (اولیه، ثانویه و مختلط)، رنگ های بی شمار دیگری نیز وجود دارند که با چندین متغیر تعیین می شوند. با دانستن این متغیرها می توانیم منشاء رنگ های مختلف را بشناسیم و بهتر از آنها استفاده کنیم.وقتی طرح های خود را رنگ آمیزی می کنید، می توانید با استفاده از طیف های مختلف هر رنگ، انتخاب های بهتر و دقیق تری داشته باشید. این طیف رنگی از ترکیب هر رنگ با سیاه، سفید و خاکستری به دست می آید. اصطلاح hue متغیری است که یک رنگ را از رنگ های دیگر متمایز می کند. به عنوان مثال، هر رنگ اصلی و ثانویه سایه خاص خود را دارد. یک رنگ می تواند شامل طیف گسترده ای از سایه ها یا تن های مختلف باشد، با دانستن مقدار Hue هر رنگ، می توانید رنگ پایه سایه ها و تن های مختلف را پیدا کنید و از آن برای ایجاد همان ترکیب رنگی که می خواهید استفاده کنید و آنچه را که در ذهن دارید تولید کنید.

چگونه در طراحی رنگ بندی کنیم

اکنون که با مفاهیم اولیه رنگ ها و تئوری رنگ آشنا شدیم، وقت آن است که از آنها برای ایجاد طرح های کامل تر و زیباتر استفاده کنیم. تا بتوانیم با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار کنیم. احتمالاً متوجه شده اید که برخی رنگ ها به خوبی با یکدیگر هماهنگ می شوند و برخی ظاهر ناخوشایند ایجاد می کنند. یک رنگ بندی خوب می تواند یک طرح را به یک اثر قوی و اثرگذار تبدیل کند، اما همین طرح با رنگ بندی بد، بهترین تلاش طراح را نفی می کند. وقتی روی یک پروژه کار می کنید به افکت رنگ و ارتباط آن با مفهومی که منتقل می کند توجه کنید تا بتوانید از این ویژگی در کار خود استفاده کنید.

 رنگ پس زمینه را انتخاب کنید

رنگ پس زمینه تاثیر زیادی در درک بیننده از رنگ عناصر تصویر دارد. این بدان معنی است که یک رنگ در پس زمینه های مختلف کاملاً متفاوت به نظر می رسد. فرض کنید یک نمودار معمولی را در چیدمان خود گنجانده اید. اگر از رنگ‌های تیره برای رنگ‌های پس‌زمینه و ستون‌ها استفاده می‌کنید، مطمئنا چیز زیادی نخواهید دید. به عنوان مثال، با استفاده از تضاد بین رنگ پس زمینه و رنگ ستون ها، می توانید نمودارها را بیشتر نمایان کنید و توجه بیننده را روی آنها متمرکز کنید. انتخاب رنگ های با کنتراست بالا یکی از سخت ترین بخش های یک طرح رنگ ایده آل است. به عنوان مثال، انتخاب رنگ برای عناصر اینفوگرافیک می تواند چندین ساعت طول بکشد تا یک طرح رنگی مناسب و درست به دست آید. در واقعیت، صرف این زمان تقریبا غیر ممکن است.

الگوی رنگی مشابه

یک الگوی رنگی مشابه با مقایسه رنگ اصلی و رنگ های مجاور در چرخه رنگ به دست می آید. و اگر به رنگ‌های بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از رنگ‌هایی استفاده کنید که در مجاورت دو رنگ مجاور هستند تا یک تم رنگی پنج رنگ ایجاد کنید. الگوی رنگی یکسان، رنگ‌هایی با کنتراست بالا تولید نمی‌کند و در طرح‌هایی که به کنتراست کمتر و رنگ‌های نزدیک‌تر نیاز دارند، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، می توانید از الگوی رنگ های مشابه برای ایجاد یک طرح رنگی پاییزی یا بهاری استفاده کنید. با این الگو می توانید یک طرح رنگ گرم یا یک طرح رنگ سرد ایجاد کنید. اگرچه این ترکیب رنگ ها کنتراست بالایی ندارند، اما در کنار هم تصویر زیبایی ایجاد می کنند و می توانند حس یکپارچگی را منتقل کنند.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *