آشنایی کامل با انواع چاپ افست

14 اسفند 1401 زمان مطالعه: 7 دقیقه

چاپ افست را می‌توان متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش چاپ نام برد. کلمه‌ی افست (Offset) به معنای غیر تماسی است. به این صورت که متریال مورد نظر برای چاپ که معمولا کاغذ است، به صورت مستقیم با پلیت چاپی که به آن زینک می‌گویند، در تماس نیست. بنابراین افست جزو روش‌های چاپ ماشینی غیرتماسی قرار دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع چاپ به روش افست، نحوه‌ی کار دستگاه‌ها در این نوع چاپ و هم‌چنین مزایا و معایب چاپ با این روش آشنا کنیم.

آشنایی کامل با چاپ افست

چند نوع چاپ افست داریم؟

همان‌گونه که گفتیم، چاپ افست به صورت گسترده‌ای به منظور چاپ کتاب، سررسید، کاتالوگ، بروشور، پوستر، ست‌های اداری شامل سربرگ، کارت ویزیت و غیره، تراکت، پاکت نامه و به صورت کلی هر نوع چاپ بر روی سطوح دارای تیراژ بالا یعنی بیش از ۲۵۰ عدد یا بیشتر، کاربرد دارد.

انواع چاپ به روش افست به صورت کلی بر اساس نوع دستگاه‌های چاپ قابل طبقه‌بندی هستند که می‌تواند بر اساس عواملی مانند مدل یا شرکت سازنده، سایز چاپ و تعداد رنگ بکار رفته نیز در نظر گرفته شود و موارد زیر را شامل می‌شود.

۱٫ چاپ افست براساس سایز

یکی از مواردی که می‌توان دستگاه‌های چاپ به روش افست را بر اساس آن طبقه‌بندی کرد، سایز چاپ است. دستگاه‌های افست به طور کلی به منظور چاپ در ابعاد ۵*۳۵ سانتی‌متر تا ۱۰۰*۷۰ سانتی‌متر  مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته در برخی موارد نیز تا سایز ۱۴۰ *۱۰۰ سانتی‌متر را پوشش می‌دهند. به همین دلیل پیش از اقدام برای چاپ باید میزان صرفه‌ی اقتصادی هر دستگاه به صورت دقیق مورد بررسی و محاسبه قرار گیرد تا دستگاهی انتخاب شود که با امکان چاپ در تیراژ بالا، از نظر اقتصادی به صرفه باشد.

برای مثال به منظور درک بیشتر این مفهوم، در نظر بگیرید که برای چاپ یک کار در سایز ۲۵×۳۵ و تیراژ ۱۰۰۰۰  عدد، می‌توان هم از دستگاه ۵۰ ×۷۰ به صورت دو دور و هم از دستگاه ۱۰۰×۷۰ به صورت یک دور استفاده کرد. ولی روش دوم به صرفه‌تر خواهد بود و البته لازم است هزینه زینک و فیلم را نیز در هر دو دستگاه بررسی و برآورد نمود.

۲٫ چاپ افست براساس تعداد رنگ

دستگاه‌های چاپ قابلیت چاپ به صورت تک رنگ، دوررنگ، چهار، پنج و شش رنگ، هم‌چنین هشت رنگ را دارند که البته قابل افزایش توسط شرکت سازنده براساس نیاز مشتریان نیز هست. در چاپ به روش افست هر رنگ به صورت جداگانه بر روی کاغذ چاپ می‌شود و ترکیب رنگ بر روی کاغذ انجام می‌گیرد. در مورد دستگاه‌های چاپ نیز برخی از یک ستون یا برج رنگ برخوردار هستند و در هر بار مکش کاغذ صرفا قابلیت چاپ یک رنگ را دارند.  ولی متداول‌ترین دستگاه‌ها دارای چهار ستون رنگی بوده که هر ستون به یکی از رنگ‌های اصلی اختصاص دارد و در نهایت با ترکیب چهار رنگ اصلی سایر رنگ‌های مورد نظر نیز ساخته می‌شوند.

احتمالا تا به حال اصطلاح CMYK را در میان اصطلاحات رایج برای چاپ شنیده‌اید. این حروف اختصاری همان نام چهار رنگ اصلی به زبان آلمانی شامل فیروزه‌ای یا سایان  (Cyan)ارغوانی یا مجنتا (Magenta) زرد یا یلو (Yellow) و سیاه یا کی (key) است.

به علاوه جالب است بدانید که تعداد رنگ مورد استفاده در دستگاه چاپ، کاربردهای متفاوتی نیز دارد، به عنوان مثال چابگرهای تک رنگ در چاپ متن کتاب‌ها، سربرگ‌ها، پاکت نامه و مشابه آن کاربرد دارند و دستگاه چاپ دو رنگ برای چاپ متن‌های نیاز به دو رنگ مثلا برخی سررسیدها به کار گرفته می‌شود.

روش کار در چاپ افست چگونه است؟

تکنولوژی چاپ افست را می‌توان تا حدی پیچیده دانست. در دستگاه‌های محصوص به این نوع چاپ از سه استوانه‌ی اصلی به منظور چاپ هر رنگ استفاده می‌شود. هم‌چنین دستگاه دارای سطحی از جنس آلومینیوم به نام زینک است که مرکب را به خود جذب نمی‌کند ولی قابلیت جذب آب را دارد. سطح دیگر از جنس پلیمر است که به صورت برعکس قابلیت جذب مرکب را دارد ولی آب را به خود جذب نمی‌کند. در نهایت تصویر مورد نظر بر روی غلطک زینک با استفاده از مواد پلیمری تشکیل می‌شود و این غلطک در قسمت تصاویر مرکب را به خود جذب می‌کند. ولی در سایر قسمت‌ها فقط مرطوب می‌شود. در مرحله‌ی بعد غلطک رنگ جذب شده را به غلتک پایینی که لاستیکی است، منتقل نموده و غلتک مورد نظر نیز با چرخش بر روی کاغذ، مرکب را به آن انتقال می‌دهد و تصویر مورد نظر بر روی کاغذ نقش می‌بندد.

چاپ افست چه مزایا و معایبی دارد؟

– دوام و کیفیت بالای چاپ: چاپ افست ماندگاری و کیفیت بالایی دارد. به گونه‌ای که هنوز هم با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در علم شیمی و تکنولوژی‌های دستگاه‌های چاپ، این روش چاپ به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– سرعت بالا و پوشش حجم بالا: چاپ به روش افست در مقایسه با سایر انواع روش‌های چاپ بیشترین سرعت و تیراژ را دارد. به همین دلیل استفاده از آن برای چاپ محصولاتی مانند روزنامه که نیاز به چاپ در حجم زیاد و روزانه دارد، ضروری است.

– داشتن صرفه اقتصادی: از دیگر مزایای این روش چاپی می‌تواند به مقرون به صرفه بودن اشاره کرد. به گونه‌ای که چاپ با دستگاه‌های افست در تیراژ بالا یعنی سفارش‌های بیش از ۲۵۰ عدد، ارزان‌ترین روش چاپ محسوب می‌شود.

از دیگر مزایای چاپ به روش افست می‌توان به تولید پسماند و باطله کمتر، تنوع بالا در سطح چاپی و محصولات، هزینه پایین نگهداری قطعات در مقایسه با سایر دستگاه‌های چاپ، درخشش و رزولوشن بالای تصاویر اشاره کرد. البته چاپ با دستگاه‌های افست معایبی مانند نداشتن صرفه اقتصادی برای سفارش‌های دارای تیراژ کم و عدم امکان تغییر اطلاعات پس از تعریف برای دستگاه را نیز در بر دارد.

در این مطلب با انواع و مزایا و معایب چاپ افست آشنا شدیم. بنابراین می‌توانید در صورت داشتن سفارش چاپ با حجم زیاد و نیاز به کیفیت و ماندگاری بالا از این روش چاپ استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. کافی است سفارش مورد نظر خود را از چاپ بر روی کاغذ تا ساک‌های دستی پارچه‌ای به یک تیم حرفه‌ای و مجرب در امر چاپ بسپارید تا بهترین کیفیت را در سریع‌ترین زمان ممکن و با قیمت به صرفه تحویل بگیرید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *