چاپ دیجیتال کتاب بهتر است یا افست؟

18 بهمن 1401 زمان مطالعه: 6 دقیقه

چاپ کتاب به دو صورت افست و دیجیتال انجام می‌شود. چاپ افست کتاب زمان‌بر است و برای تیراژ زیاد استفاده می‌شود. چنین چاپی در تیراژ بالا، کاملاً مقرون به صرفه و ارزان است. چاپ دیجیتال بهترین راه برای چاپ برای کتاب‌هایی با تیراژ پایین است. چاپ دیجیتال‌کتاب بهترین گزینه چاپ برای مواقعی است که نیاز به در تیراژ محدود دارید. چاپ کتاب کم هزینه و کم حجم با بهترین کیفیت و سرعت فوق العاده بالا.

هزینه چاپ کتاب دیجیتال

برای محاسبه هزینه چاپ کتاب، می‌توانید بسته به نوع کاغذ، جلد، تعداد صفحات و تیراژ، هزینه چاپ دیجیتال را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. می‌توانید برای چاپ دیجیتال کتاب، از کاغذ بالک و کاغذ تحریر معمولی ۷۰ یا ۸۰ گرمی همراه با جلد براق استفاده کنید تا کتاب خود را با قیمت عالی و ارزان چاپ کنید.

اگر کتاب کودک چاپ می‌کنید، از چاپ رنگی و تراکم بالاتر استفاده کنید تا علاوه بر جذابیت، مقاومت صفحه را افزایش دهید. برای افزایش ماندگاری جلد کتاب، توصیه می‌کنیم همیشه برای جلد کتاب خود از روکش سلفون استفاده کنید تا طول عمر کتاب به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

به طور کلی هزینه چاپ دیجیتال، نسبت به سایر روش‌ها مانند افست بیشتر است. اما برای چاپ‌های کمتر از ۵۰۰ نسخه، با حذف مراحلی مانند لیتوگرافی و با چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ، می‌توان هزینه ها را تا حدود زیادی کاهش داد.

به همین دلیل برای تیراژهای کمتر از ۵۰۰ نسخه می‌توان چاپ دیجیتال را مقرون به صرفه دانست. اما وقتی هزینه چاپ دیجیتال را با چاپ افست مقایسه می‌کنیم، به خصوص برای تیراژ بالا، تعادل به شدت به نفع چاپ افست تغییر می‌کند. به همین دلیل اکثر کتاب‌های موجود در بازار با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به بالا فقط با چاپ افست تولید می‌شوند.

قطع کتاب

چاپ کتاب در چاپخانه‌ها در انواع قطع‌های وزیری، رحلی، رقعی، خشتی و… انجام می‌شود و حتی امکان برش کتاب شما بر روی دستگاه‌های دیگر در اندازه کوچکتر و بزرگتر از قطع‌های استاندارد وجود دارد.

یکی از مزیت‌های چاپ دیجیتال این است که می‌توانید در سایزهای مختلف چاپ کنید، مانند ده‌کتاب در سایز بزرگ، بیست‌کتاب در سایز متوسط ​​و پنجاه‌کتاب در سایز کوچک جیبی و با هزینه کم.

شما می‌توانید کتاب خود را در انواع مختلف چاپ و کپی کنید. امکان چاپ در تیراژهای کم دست شما را برای چاپ در هر برش و اندازه‌ای کاملا باز می‌گذارد.

مزایای چاپ دیجیتال کتاب

همانطور که از نام این محصول پیداست چاپ دیجیتال کتاب به روش چاپ دیجیتال انجام می‌شود. بنابراین بدیهی است که از مزایا و ویژگی‌های مثبت این روش چاپ بهره برد و کیفیت چاپ در سطح بالایی قرار دارد.

این روش رنگ‌ها را با کمترین تفاوت نسبت به رنگ‌های موجود در فایل اصلی چاپ می‌کند. بدین ترتیب تصاویر و گرافیک‌های مورد استفاده در چاپ دیجیتال با بالاترین کیفیت ممکن چاپ می‌شوند.

چاپ دیجیتال کتاب به هر میزان که دوست دارید و در تیراژهای کوچک قابل انجام است. بدین ترتیب می‌توانید کتاب دیجیتال خود را حتی در یک عدد چاپ کنید و از آن لذت ببرید.

چاپ دیجیتال کتاب با سرعت بالایی انجام می شود. سرعت بالای چاپ در چاپ کتاب دیجیتال به این معنی است که برای تهیه و ارسال این محصول به مدت زمان کمتری نیاز است. به طور کلی مزایای چاپ دیجیتال به شرح زیر است:

  • امکان تغییر متن
  • چاپ همزمان صفحات رنگی و سیاه و سفید
  • تغییر متن و هرگونه تغییر لازم
  • نیازی به نگهداری فیلم نیست
  • سرعت

کاربرد چاپ دیجیتال

اکثر نویسندگان به روش و چشم انداز فروش کتاب‌های خود چندان فکر نمی‌کنند. در چنین شرایطی استفاده از چاپ کتاب افست به مبلغ نسبتاً زیادی نیاز دارد. حالا اگر فروش کتاب‌شان افزایش پیدا نکند، این هزینه‌ها هدر می‌رود.

چاپ دیجیتال کتاب از بروز چنین حوادثی جلوگیری می‌کند و می‌توان آن را هر چند بار که بخواهید انجام داد. همچنین بسیاری از هنرمندان قصد دارند آثار خود را در قالب یک کتاب گردآوری کنند. چاپ دیجیتال کتاب از کیفیت بالایی برخوردار است تا تصاویر، آثار هنری و طرح های گرافیکی را به خوبی نمایش دهد.

از طرف دیگر، اگر مبتدی هستید و کاملاً با سلیقه مخاطبان خود آشنا نیستید، می‌توانید از چاپ دیجیتال استفاده کنید تا کتاب خود را در تیراژ محدود به بازار عرضه کنید و پس از انجام اصلاحات متناسب با سلیقه مخاطب، کتاب را در تعداد زیاد چاپ کنید.

بستگی به تیراژ دارد

چاپ دیجیتال کتاب‌های با تیراژ بالای ۵۰۰ نسخه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و در این موارد بهتر است به چاپ افست روی بیاورید. در گذشته کیفیت چاپ افست بسیار بالاتر از چاپ دیجیتال کتاب بود. اما در سال‌های اخیر کیفیت ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات چاپ دیجیتال بهبود یافته و فناوری‌های جدیدی در آنها به کار گرفته شده است.

به همین دلیل تفاوت کیفیت چاپ دیجیتال با چاپ افست بسیار کمتر شده است. تا جایی که در سال‌های اخیر تشخیص نوع چاپ دیجیتال یا افست از کیفیت تقریبا غیرممکن است و تنها متخصصان می‌توانند این موضوع را تشخیص دهند.

در نتیجه، اگر در مورد کیفیت کتاب خود نگران هستید، هر دو روش دیجیتال و افست می‌توانند کیفیت مورد نظر شما را ارائه دهند. ما روش افست را برای چاپ کتاب در تعداد بالا  توصیه می‌کنیم، زیرا علاوه بر هزینه کمتر، کیفیتی مشابه چاپ دیجیتال و در برخی موارد حتی بیشتر از چاپ دیجیتال دارد.

بسیاری از افراد قصد دارند مطالب جمع آوری شده یا ایجاد شده را در قالب یک کتاب منتشر کنند. و این در حالی است که در بیشتر مواقع هزینه بالای چاپ کتاب در حجم زیاد این اجازه را نمی دهد. چاپ دیجیتال کتاب راه حل مناسبی برای این افراد است. این محصول در تعداد کم و به هر میزان که دوست دارید قابل چاپ می باشد. این قابلیت در چاپ کتاب های دیجیتال باعث افزایش استفاده از این محصول شده و آن را به انتخابی مناسب برای افراد در موقعیت های مختلف تبدیل کرده است.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *