روش چاپ افست از صفر تا صد

14 فروردین 1402 زمان مطالعه: 7 دقیقه

روش‌های مختلفی برای چاپ تصاویر و متون بر روی سطوح متنوع وجود دارد که یکی از قدیمی‌ترین و معمول‌ترین این روش‌ها افست است. استفاده از روش چاپ افست از گذشته تاکنون برای سفارش‌های دارای تیراژ بالا مانند روزنامه و مجلات متداول بوده است. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی‌ها، مزایا و معایب و کاربردهای یکی از معمول‌ترین روش‌ها آشنا کنیم.

چاپ افست

چاپ افست چه مراحلی دارد؟

  1. طراحی

اولین مرحله در چاپ افست طراحی است. به دلیل این‌که در این روش چاپ لازم است ابتدا تعداد و نوع رنگ‌های اصلی و ترکیب مورد نیاز رنگ‌ها مشخص شود. امروزه دستگاه‌های چاپ‌افست دارای قابلیت چاپ نه رنگ هم وارد بازار شده‌اند.

  1. ایجاد فرم چاپی

در این مرحله باید نوع کاغذ مورد مناسب برای چاپ روی آن مشخص شود. این کار بر اساس نوع طرح انجام می‌شود. به عنوان مثال سربرگ و فاکتور یا کاغذ یادداشت معمولی فرم یکسانی دارند ولی فرم کاغذ مورد نیاز برای کارت ویزیت و بروشور متفاوت است.

  1. تهیه فیلم

به منظور تهیه فیلم از فرم چاپی مورد نظر در مرکز لیتوگرافی، لازم است فرم چاپی روی سی دی با فرمت TIF ذخیره شود. برای هر کانال رنگ باید یک فیلم جداگانه تهیه گردد. برای مثال طرح دارای چهار رنگ، به چهار فیلم در ابعاد چاپ نیاز دارد.

  1. کپی فیلم با زینک

زینک‌ها از آلیاژهایی با مخلوط آلومینیوم و روی تولید می‌شوند. کاربرد زینک این است که به ماشین چاپ متصل می‌شود و کپی فیلم روی آن انجام می‌گیرد. هر زینک به منظور کپی فیلم از یک مخزن رنگ استفاده می‌کند و به همین دلیل به ازای هر رنگ به یک زینک مجزا نیاز داریم. در نهایت در پایان این مرحله هر کاغذ سفید چهار بار توسط زینک‌ها به رنگ آغشته می‌شود.

  1. برش کاغذ

با توجه به این‌که ظرفیت هر دستگاه حدود هزار برگ است، پس از آماده شدن کاغذها، لازم است عمل برش روی آن‌ها انجام گیرد.

طراحی جلد کتاب چه نکاتی دارد؟

چاپ افست به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

روش‌های معمول چاپ‌افست شامل دو روش سنتی و مدرن است.

– چاپ‌افست به روش سنتی

روش سنتی بر مبنای تضاد آب و روغن انجام می‌شود. به این صورت که برای قسمت‌هایی که باید چاپ شوند، از مواد شیمیایی جذب‌کننده چربی و برای قسمت‌هایی که نباید چاپ شوند، از مواد شیمیایی گیرنده آب استفاده می‌شود.

– چاپ‌افست به روش مدرن

در روش مدرن با استفاده از کامپیوتر، رنگ‌های مورد نیاز در چاپ طرح یعنی CMYK بررسی می‌شود. سپس با توجه به رنگ‌های لازم، پلیت‌ها و زینک‌های مورد نیاز تهیه می‌گردد. در این روش چاپ علاوه بر حفظ کیفیت بالا، می‌توان راحتی و سرعت را افزایش داد.

چاپ افست چه مزایایی دارد؟

چاپ افست کیفیت بسیار بالایی به ما ارائه می‌دهد. به علاوه خروجی کار چاپ شده به روش افست بسیار تمیز، دقیق و دارای شفافیت و درخشندگی است و در عین حال هزینه‌ی کم‌تری نسبت به دیگر روش‌های چاپ مخصوصا در تیراژ بالا دارد. از دیگر مزایای چاپ افست می‌توان به پوشش کلیه‌ی رنگ‌های موجود در سیستم پانتون، عمر طولانی‌تر دستگاه‌های چاپ افست و در دسترس بودن زینک‌ها اشاره کرد.

افست چه معایبی دارد؟

با وجود کیفیت بالای چاپ افست، به دلیل پیشرفت‌های جدید، کیفیت چاپ در سایر روش‌ها مانند چاپ دیجیتال در حال افزایش و پیشی گرفتن از روش افست است. به علاوه در چاپ‌افست با مشکلاتی مانند سرعت پایین‌تر و عدم امکان اعمال تغییرات در طی فرایند چاپ مواجه هستیم. این نکته را هم در نظر بگیرید که در صورت کیفیت پایین زینک، کیفیت کار هم کاهش خواهد یافت.

چه تفاوتی با چاپ دیجیتال دارد؟

چاپ‌افست نسبت به روش دیجیتال از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است. مخصوصا برای سفارش چاپ در تیراژ بالا، افست بهترین گزینه خواهد بود. در افست امکان چاپ طرح مورد نظر بر روی سطوح متنوعی مانند انواع کاغذ و مقوا و حتی چوب، سرامیک، پارچه و غیره را دارد. ولی چاپ دیجیتال با وجود پیشرفت‌های زیاد هنوز عقب‌تر از افست قرار دارد.

همان‌طور که در مورد رنگ گفتیم، چاپ‌افست قابلیت چاپ دقیق و نزدیک به رنگ موجود در طرح گرافیکی را دارد ولی چاپ دیجیتال می‌تواند رنگ‌هایی نزدیک به رنگ مورد نظر را چاپ کند. البته در چاپ‌افست امکان چاپ و بررسی نمونه اولیه و تغییر آن وجود ندارد ولی در روش دیجیتال می‌توان ابتدا یک نمونه را چاپ و مشاهده کرد و بعد به چاپ در تیراژ بالا اقدام نمود.

مورد مهم دیگر که موجب تفاوت در چاپ‌افست و دیجیتال است، سرعت پایین‌تر چاپ افست به دلیل نیاز به زمان برای تهیه‌ی پلیت‌ها و زینک‌ها می‌باشد که در سفارش‌های فوری روش مناسبی نخواهد بود.

از نظر قیمت هم بهتر است بدانید، چاپ افست برای تیراژ پایین مناسب و به صرفه نیست ولی در تیراژهای بالا بهترین و به صرفه‌ترین قیمت را در مقایسه با سایر روش‌ها دارد.

چاپ افست در چه مواردی به کار می‌رود؟

از چاافست به منظور چاپ سفارش‌های دارای تیراژ بالا مانند کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، سربرگ‌ها، دفاتر و یادداشت‌ها، فاکتورها، بروشورها و تبلیغات کاغذی استفاده می‌شود.

دستگاه‌های مورد استفاده در چاپ افست کدامند؟

چاپ افست با استفاده از دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود و این نوع کار است که دستگاه مناسب برای چاپ را مشخص خواهد کرد.

اگر اندازه سفارش مورد نظر برای چاپ حداکثر ۳۵*۵۰ سانتی‌متر باشد. لازم است از دستگاه‌های چاپ افست مانند جی تی او استفاده شود. این دستگاه‌ها قابلیت چاپ به صورت تک رنگ، دو رنگ و چهار رنگ را دارا می‌باشند.

در صورتی که سایز سفارش چاپی مورد نظر بین ۳۵*۵۰ و ۵۰*۷۰ سانتی‌متر باشد، دستگاه افست دو ورقی مناسب است. این دستگاه هم مانند جی تی او امکان انجام چاپ‌افست را به صورت تک رنگ، دو رنگ و چهار رنگ دارد.

در نهایت در صورتی که اندازه محصول مورد نظر برای چاپ از ۵۰*۷۰ سانتی‌متر هم بزرگتر باشد، می‌توان از دستگاه چاپ چهار و نیم ورقی استفاده نمود.

همان‌طور که گفتیم انتخاب میان انواع روش‌های چاپ و انواع دستگاه‌ها به شرایط و ویژگی‌های سفارش مورد نظر بستگی دارد و بهتر است پس از بررسی مواردی مانند بودجه، زمان، کیفیت مورد نیاز، سایز و نوع طراحی و رنگ‌ها مناسب‌ترین تصمیم گرفته شود.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *