طراحی پوستر و ویژگی های آن

16 اسفند 1401 زمان مطالعه: 8 دقیقه

اگر به عنوان صاحب یک کسب و کار یا موسسه عملی، فرهنگی و غیره به دنبال یک راهکار موثر به منظور جذب مخاطب هستید، توصیه می‌شود از روش طراحی پوستر و نصب آن در مکان‌های پر رفت و آمد استفاده کنید. طراحی یک پوستر تبلیغاتی روش مفیدی برای معرفی محصولات یا خدمات یک کسب و کار به مشتریان بالقوه است. به دلیل این‌که این ابزار قابلیت ارائه پیام تبلیغاتی مورد نظر را به کمک تصاویر خلاقانه و جملات تاثیرگذار به مخاطبان مورد نظر خواهد داشت. این مطلب به معرفی پوستر به عنوان یک ابزار موثر در انتقال پیام‌های تبلیغاتی، بررسی ویژگی‌های پوستر موفق، المان‌های تشکیل دهنده‌ در پوستر و اصول طراحی یک پوستر موثر اختصاص دارد. در پایان نیز، برخی از متداول‌ترین نرم‌افزارهای طراحی ساده ولی جذاب پوستر را با هم مرور خواهیم کرد.

طراحی پوستر

پوستر چیست؟

پوستر نوعی کاغذ تبلیغاتی است که با هدف ارائه تبلیغات محصولات یا خدمات شرکت‌ها یا انتقال پیام موسسات غیرمالی طراحی، چاپ و در مکان مورد نظر نصب می‌گردد. پوسترها به عنوان ابزارهای تبلیغاتی بخشی از هویت بصری برندها نیز در نظر گرفته می‌شوند. از جمله اطلاعات موجود در پوسترها می‌توان به عکس، طرح، نقاشی، لوگو، شعار و غیره اشاره کرد.

طراحی پوستر چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد؟

مهم‌ترین تاثیر پوسترها، کاربرد موثر در بازاریابی محصولات برای کسب و کارها است. استفاده از مواردی مانند گرافیک جذاب و جلوه‌های بصری که از بخش‌های جدایی ناپذیر یک پوستر هستند، قابلیت جلب نگاه عابران و انتقال پیام مورد نظر به آنان را در کمترین زمان ممکن دارند.

البته صرفا وجود جذابیت در  متن و طرح پوستر جلب توجه مخاطب را تضمین نمی‌کند. بلکه یک پوستر زمانی می‌تواند موثر عمل کند که طرح کلی آن مخاطب را به مکث کردن و مطالعه تشویق کند. ولی به دلیل قرار گرفتن پوسترهای تبلیغاتی در مکان‌های شلوغ از نظر رفت و آمد، به کاربردن خلاقیت در طراحی یک پوستر می‌تواند در جذب مخاطب تاثیر داشته باشد.

پوستر تبلیغاتی موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌گونه که گفتیم، طراحی پوستر به صورت خلاقانه می‌تواند موجب توقف حداقل ۱۵ ثانیه‌ای مخاطب شود. برای این منظور پوستر تبلیغاتی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

– داشتن شعار، طرح یا عکس‌های خلاقانه

– بیان مزایای محصول یا برند

– در بر داشتن یک شعار تبلیغاتی موثر و کوتاه

– رعایت اصول ترکیب عناصر

– استفاده از عکس‌ها و تصاویر با کیفیت و جذاب

– استفاده از رنگ‌های مطابق با اصل روانشناسی رنگ

– ارائه پیام مورد نظر به صورت شفاف و روشن

عناصر تشکیل دهنده‌ی پوستر کدامند؟

در طراحی پوستر لازم است المان‌ها و عناصری وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است.

اولین و مهم‌ترین مرحله در طراحی یک پوستر، داشتن ایده مناسب و جذاب برای طراحی و اجرا بر روی پوستر است. در این صورت است که می‌توان از تصاویر و رنگ‌ها متناسب با ایده و هدف مورد نظر برای جذب مخاطب استفاده کرد. در صورت نیاز به استفاده از عکس باید از عکس با کیفیت و مناسب استفاده شود و در صورت نیاز به تصویرسازی و نقاشی لازم است سبک کار با ایده و پیام مورد نظر هماهنگ باشد. یکی دیگر از المان‌های مهم در طراحی انواع پوستر، تیترها و متون پیام است که باید کوتاه، جذاب، رسا و متناسب با پیام نوشته و طراحی گردد.

اصول طراحی‌پوستر چیست؟

طراحی پوستر صرفا شامل استفاده از المان‌هایی مانند رنگ، عکس و متن برای انتقال پیام نیست. در واقع در این صورت ممکن است پوستر چاپ شده و در معرض دید عموم قرار گیرد. ولی قطعا بدون رعایت اصول حرفه‌ای، تاثیرگذاری مورد نظر را نخواهد داشت و حتی در برخی موارد می‌تواند تاثیر برعکس نیز بر روی مخاطبان داشته باشد. بنابراین ضروری است که با اصول طراحی انواع پوستر که موارد زیر را شامل می‌شود، آشنا شویم.

۱٫ فونت

انتخاب فونت مناسب در طراحی پوستر اهمیت غیرقابل انکاری دارد. به منظور انتخاب فونت مناسب لازم است به موضوع تبلیغ و پیام پوستر و هم‌چنین ویژگی‌ها و شرایط مخاطبان هدف آن توجه کنید. به عنوان مثال در طراحی انواع پوسترهای مربوط به جوانان باید از فونت‌های جدید و برای پوسترهای تاریخی باید از فونت‌ها سنتی و قدیمی استفاده کرد.

۲٫ فرم

منظور از فرم شکل‌ها و نمادهای مورد استفاده در طراحی یک پوستر است. به عنوان مثال اشکال هندسی هر کدام دارای ماهیت احساسی متفاوتی هستند. یعنی استفاده از هر کدام در یک پوستر می‌تواند احساسات و پیام‌های متفاوتی را به مخاطب القا کند. به عنوان مثال مثلث نماد استحکام و استقامت است و برای صنایعی مانند خودروسازی بیشتر کاربرد دارد. ولی خطوط ملایم‌تر مانند دایره برای صنایع خوراکی موثرتر خواهد بود.

۳٫ رنگ

رنگ‌ها نیز دقیقا مشابه با اشکال و فرم‌ها دارای ماهیت مخصوصی هستند و هرکدام به انتقال احساس خاصی به مخاطب منجر خواهند شد. به عنوان مثال رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز به دلیل انتقال حس اتکا و آرامش در پوسترهای شرکت‌های بیمه و بانک کاربرد دارند. در مقابل رنگ‌های گرم مانند نارنجی و قرمز به دلیل انتقال احساس انرژی و شادی در پوسترهای طراحی شده برای کودکان و جوانان و هم‌چنین صنایع خوراکی و سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مورد استفاده از رنگ‌ها سعی کنید نهایتا از سه رنگ در طراحی یک پوستر استفاده کنید. استفاده از تعداد رنگ بیشتر علاوه بر شلوغی و سردرگمی برای مخاطب، تاثیر هر کدام از رنگ‌ها را نیز کاهش خواهد داد.

برای طراحی پوستر از چه نرم‌افزارهایی استفاده کنیم؟

بسیاری از طراحان به منظور طراحی پوستر از فوتوشاپ استفاده می‌کنند، ولی بهتر است بدانید نرم‌افزارهای پرکاربرد دیگری نیز به منظور طراحی اصولی پوستر در بازار وجود دارد که می‌توانید به فراخور سطح کار مورد نظر از آن‌ها استفاده کنید. مزیت استفاده از نرم‌افزارهایی که در ادامه با هم مرور می‌کنیم، دسترسی بیشتر به دلیل قابلیت استفاده در اندروید، ساده‌تر بودن طراحی به دلیل فراهم کردن قالب‌های آماده و قابلیت‌های رایگان می‌باشد.

یکی از این نرم‌افزارها پوستر میکر (Poster Maker) است که با وجود طراحی و در دسترس بودن در سیستم عامل اندروید، امکانات بسیاری در اختیار کابران قرار می‌دهد که شامل امکان استفاده از پوسترهای از پیش طراحی شده و هم‌چنین امکان طراحی انواع پوسترهای جدید با استفاده از قابلیت‌های جذاب بدون نیاز به صرف هزینه می‌باشد.

دومین نرم‌افزار کنوا (Canva) است که مشابه مورد قبلی در سیستم عامل اندروید ارائه شده و با داشتن تعداد زیادی نمونه پوستر از پیش طراحی شده امکان طراحی و اجرای پوسترهای جذاب را به راحتی برای کاربران فراهم کرده است.

سومین نرم‌افزاری که لازم است با آن آشنا باشید، فونتو (Phonto) است که قابلیت اضافه کردن متن به عکس و بیش از ۲۰۰ فونت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و برای طراحی انواع پوسترهای ساده بسیار کاربردی خواهد بود.

در این مطلب با اهمیت طراحی پوستر برای توسعه کسب و کارها آشنا شدید. کافی است برای رسیدن به هدف تبلیغاتی خود، طراحی و چاپ پوستر را به افراد متخصص بسپارید تا از طریق جذب مخاطب و مشتری بیشتر در افزایش درآمد و سود کسب و کارتان گام‌های موثری بردارید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *