رابط کاربری یا همان UI چیست؟

13 شهریور 1398 زمان مطالعه: 4 دقیقه

رابط کاربری چیست؟ پاسخ دادن به این سوال مشکل است. زیرا سوء تعبیرهای مختلفی از آن شده است.

درحالیکه تجربه‌ کاربری (UX) ترکیبی از وظایف شرکت‌هاست که تاکید آن روی بهینه سازی یک محصول به منظور استفاده موثر و خوشایند است، طراحی رابط‌کاربری (UI) از لحاظ ظاهر، عملکرد و تعامل، مکمل UX است.

اما همانند تجربه کاربری، صنعت‌ها طراحان رابط کاربری را به حدی استخدام می‌کنند که مشاغل مختلف گاهی اوقات به عنوان یک چیز کاملا متفاوت به این پیشه رجوع می‌کنند.

رابط کاربری

اگر نگاهی به آگهی‌های کاربرای طراحی رابط کابری بیندازید به تعابیری از شغل و حرفه برخورد می‌کنید که مربوط به طراحی گرافیک هستند. گاهی اوقات این تعابیر به طراحی بنر و حتی توسعه ظاهر سایت تعمیم داده می‌شوند. اگر به معانی تخصصی طراحی رابط‌کاربری دقت کنید، به تعابیری برخورد می‌کنید که تاحدودی همانند طراحی تجربه کاربری هستند و حتی به نما وتوسعه اشاره دارند.
پس کدام یک صحیح است؟ متاسفانه هیچکدام.
اما هردو ازچند لحاظ به هم شبیه هستند. طراحی رابط همانند طراحی تجربه کاربری، کاری چالش‌انگیز و چند بعدی است. وظیفه طراحی رابط انتقال توسعه محصول، جستجو، محتوی گذاری و صفحه آرایی به شکلی جذاب، راهنمایی و تجربه پاسخگویی به کاربران است. همچنین طراحی رابط، حوزه‌ای است که برخلاف تجربه کاربری و طبق تعریف آن دردیکشنری، حرفه‌ای کاملادیجیتالی است.

رابط کاربری چیست؟

وقتی با دستگاه‌تان (موبایل، تبلت، کامپیوتر و…) به سایت، اپلیکیشن و یا حتی نرم‌افزاری مراجع می‌کنید، اولین چیزی که مشاهده می‌کنید، ظاهر گرافیکی آن سایت است.

سازندگان و طراحان آن سایت یا اپلیکیشن، توسط طراحی منوها، تصاویر، فرم‌ها و… محتویات مورد نظرشان را به شما منتقل می‌کنند.

در واقع، گرافیک و ظاهر سایت، رابطی است بین محتویات سایت با مخاطب که به آن رابط کاربری می‌گویند.

رابط کاربری مناسب، رابطی است که استاندار سئو را ررعایت کرده باشد. 

وسیله‌ای که به واسطه آن کاربر و سیستم کامپیوتری به خصوص در استفاده از نرم افزار و دستگاه‌های داخلی باهم تعامل دارند.

اجازه دهید نگاه سریعی به مسئولیت‌ها (وظایف) طراح رابط‌کاربری بیندازیم:

ظاهرو باطن برنامه

  • تجزیه و تحلیل مشتری 
  • تحقیق درباره طراحی 
  • نام تجاری و. توسعه گرافیکی 
  • راهنما یا طرح کاربر 

نقش پاسخ دهی و تعامل رابط کاربری

  • نمونه اصلی رابط‌کاربری
  • تعامل وانیمیشن
  • مناسب با اندازه همه صفحه‌های نمایش 
  • پیاده سازی توسط توسعه دهنده

نقش UI به عنوان یک طراح بصری و تعاملی برای هر رابط دیجیتال و مشتریان در اعتماد به برند عاملی مهم به حساب می آید.
حال آنکه نام تجاری هیچگاه به تنهایی مسئول طراح رابط‌کاربری نیست، انتقال آن به محصول مسئولیت این کار را برعهده دارد.به نکته ی پایانی توجه کنید.
این نکته درمورد مسئولیت اجرای طراح توسط توسعه دهنده توضیح می‌دهد.
حال آنکه این نکته درمورد چگونگی کارکرد مشاغل مربوط به رابط‌کاربری درگذشته است,شما میبایست آگاه باشید که خطوط محوشده تحت عنوان طراح وب را طراحان رابط‌کاربری جایگزین میکنند. ازآنجایی که تجربه ی کاربری نیازی به برنامه نویسی ندارد,رابط کاربری بخشی است که با گذشت زمان به تجربه کاربری به عنوان بخشی از ساختار رابط‌های تعاملی استناد می‌کند. 

پس درنتیجه:

  • طراحی رابط کاربری مسئول انتقال قدرت نام تجاری و ویژگی‌های بصری به رابط محصول است تا تجربه کاربری را به بهترین نحو بالا ببرد.
  • طراحی رابط‌کاربری پروسه ی راهنمایی بصری کاربر به سمت رابط محصول از طریق عوامل تعاملی و درهمه ی پلت فرمها و اندازه هاست. 
  • طراحی رابط کاربری یک زمینه ی دیجیتال است که مسئولیت همکاری با رمزگذاری وتوسعه دهندگان را برعهده دارد .یا دراصطلاح مشابه طراحی رابط‌کاربری همان عرضه ی گرافیکی_بصری یک محصول یا جلد آن است.

طراحی رابط‌کاربری مسئول واکنش انفعالی و تعاملی در پاسخ به داده های کاربر یا مضمون محصول است و راهنمای محصول یا علامت آن کاربران را به طور بصری از طریق تجربه یشان راهنمایی می‌کند.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *