دانستنی‌هایی برای طراحی کاتالوگ

19 بهمن 1401 زمان مطالعه: 7 دقیقه

امروزه در بازار کسب و کار، تولید کننده موفق تولید کننده‌ای است که محصولات خود را بهتر و گسترده‌تر به خریدار ارائه دهد و برای این کار نیاز به تبلیغات و به‌خصوص طراحی کاتالوگ دارد. اهمیت این کار به حدی است که شرکت‌هایی برای تبلیغ انواع محصولات در زمینه‌های مختلف ایجاد شده‌اند.

طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ

طراحی گرافیکی ترکیبی از رنگ، فونت، عکس صنعتی، تصویر و … است . تکنیک‌های چاپ و صفحه بندی شامل سازه‌های بصری با پیام‌های مختلف است که با خلاقیت و فرآیند فکری طراح ترکیب می‌شود که در قالب نسخه‌های چاپی مانند کاتالوگ یا نسخه‌های الکترونیکی ارائه شده توسط طراح ارائه می‌شود.

طراحی جذاب توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب می‌کند. این امر مشتری را به محصول علاقه‌مند می‌کند و او را برای خرید ترغیب می کند. طراح برای شروع طراحی کاتالوگ ابتدا به یک لوگو یا فایل نماد (شامل لوگو و لوگو یا علامت حروف فارسی یا انگلیسی)، محتوای نوشتاری (شامل متن و جداول) و عکس‌های قابل چاپ نیاز دارد که از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل هستند.

طراحی کاتالوگ مدرن

با وجود رقابت شدید در طراحی، حتی اگر قبلاً یک کاتالوگ یا بروشور طراحی کرده باشید، در عصر جدید همان طرح دیگر کاربردی نخواهد داشت و باید طراحی جدید و مدرن را برای سازمان خود در نظر بگیرید. برای طراحی یک کاتالوگ مدرن، یکی از عواملی که باید در نظر گرفته شود، ایده سبک مدرن است. این طراحی باید آگاهانه انجام شود، طراح که با رنگ‌های مکمل و متضاد آشنا باشد و روانشناسی و تاثیر رنگ‌ها و نقش‌ها را در ذهن انسان بداند، قطعا بهترین نتیجه را در طرحی ارائه می‌دهد که برای تعداد زیادی از افراد جذاب باشد.

کاتالوگ های حرفه ای

قرار دادن محتوا و تصاویر در کنار یکدیگر می‌تواند بسیار ساده باشد. اما حفظ هارمونی و خلاقیت در کاتالوگ‌ها یکی از اهداف اصلی طراحان مجموعه می باشد. توسعه کاتالوگ حرفه‌ای یکی از کارهای انحصاری است. که از ابتدای طرح تا چاپ آن زیر نظر طراحان و متخصصین طراحی و چاپ تحقیق می‌شود. داشتن متن و تصاویر جذاب به مخاطب کمک می کند تا هنگام انتخاب محصول مناسب، انتخاب بهتری داشته باشد. یک کاتالوگ حرفه ای به مخاطب این امکان را می دهد که از بین چندین محصول از نظر کیفیت و وسعت انتخاب کند و دید مخاطب را نسبت به محصولات و خدمات ارائه شده شکل می دهد تا مخاطب بتواند به راحتی هزینه های خرید خود را برنامه ریزی کند.

کاتالوگ های ویژه

مدیران و بازاریابان موفق به تبلیغات اهمیت زیادی می دهند. ارائه محصولات با کیفیت برتر نیازمند تبلیغات مناسب است. توسعه کاتالوگ های ویژه به حل این مشکل مهم کمک می کند. مواردی که در طراحی کاتالوگ ویژه می توان به آن اشاره کرد سفارشی سازی طراحی و چاپ کاتالوگ است. کاری که به سلیقه مشتری انجام می شود. زیبایی و جلوه های منحصر به فرد می تواند یکی از جذابیت های یک کاتالوگ خاص باشد. طراحی‌کاتالوگ و بروشور به لطف پیشرفت روزافزون فناوری و مجازی سازی ارتباطات با استفاده از رایانه جایگاه خود را در بین مخاطبان حفظ کرده است. طراحی کاتالوگ و بروشور از این جهت حائز اهمیت است که هر شرکتی می تواند محصولات یا خدمات خود را به صورت حرفه ای و متفاوت از دید مخاطبان ارائه دهد. اولین قدم در تهیه بروشور یا کاتالوگ، تعیین محتوای دقیقی است که برای ارائه و نمایش در کاتالوگ خود انتخاب می کنید. متن نوشتاری قوی برای توضیح دقیق محصول یا خدمات و عکس هایی که به طور انحصاری برای محصول خود گرفته اید و همچنین وجود لوگو و نام تجاری از مواردی است که قبل از طراحی باید به طور کامل مشخص شود. طراحی جلد اول کم اهمیت نیست زیرا در نگاه مخاطب اولین چیزی که جلب توجه می کند طراحی جلد کاتالوگ است. ترکیب رنگ ها و چیدمان گرافیک ها و همچنین ظاهر یک سازمان یا لوگوی برند بر روی جلد کاتالوگ نشان دهنده هویت سازمانی شماست. کیفیت تصاویر در طراحی مهمترین عنصر زیبایی کاتالوگ شماست. طراحی بروشور و کاتالوگ یکی از ظریف ترین طرح هاست. خاص بودن و منحصر به فرد بودن طرح نقش مهمی در جلب توجه مشتریان عزیز دارد. یکی از نکات اصلی که در هنگام توسعه باید در نظر گرفت، مخاطبانی است که به دسته مشتریان شما تعلق دارند. البته طراحی برای جوانان و میانسالان متفاوت است. بنابراین ترکیب رنگ، صفحه آرایی و حتی سرفصل های ذکر شده تغییر خواهد کرد. از جمله مواردی که نقش مهمی در طراحی بروشور و سایر پروژه ها دارد، طراحی و گرافیک و همچنین ایده هایی است که روی جلد و صفحات کاتالوگ شما ترسیم می شود. لازم به ذکر است که کاتالوگ های زیادی به صورت روزانه در دسترس افراد قرار می گیرد، اما بازخورد مثبت مورد انتظار را برآورده نکردند. این نتیجه به دلیل عدم خلاقیت در طراحی شماست. مطابقت رنگ ها، کتیبه ها و تصاویر در صفحه عنوان و یکدیگر در طرح باید رعایت شود تا توجه مخاطب جلب شود. هیچ چیز در طراحی موثرتر از عکس یا تصویر نیست.

نوع کاتالوگ

این مورد نقش مهمی در چاپ دارد. از انواع موادی که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به روکش‌های مختلف از جمله UV براق، سلفون براق، سلفون مات و موارد مشابه اشاره کرد. کاتالوگ ها در دو فرمت A4 و A5 ارائه می‌شوند. تعداد صفحات کاتالوگ معمولا ۱۲ صفحه، ۱۶ صفحه، ۲۰ صفحه، ۲۴ صفحه است. یکی از زیباترین جنبه‌های بصری طراحی شما به لوگو و برند شما مربوط می شود. توسعه لوگو و ثبت برند خود فرآیند خاصی را می‌طلبد به همین دلیل این شرکت با طراحان برجسته خود در زمینه طراحی لوگو نیز پیشگام است.

هر سبک طراحی برای یک منطقه تجاری مناسب است و بهتر است طرح و قالب خود را با توجه به صنعت یا تبلیغات انتخاب کنید. ممکن است طراحی کاتالوگ تبلیغاتی را دوست داشته باشید اما زمینه فعالیت ما صنعتی است، پس از طراحی متوجه می‌شویم که کالاها یا خدماتی که در این طراحی استفاده کرده ایم جذاب و زیبا نیستند و قالب طراحی باید دوباره تغییر کند. اگر طرح خاصی در ذهن ندارید، بهتر است نمونه کار مرتبط با کار خود را از یک شرکت طراحی تهیه کنید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *